Sosiale Medier

Twitter-eier, Elon Musk

Tre av ti amerikanere negative til Twitters nye merkevare. Aktive brukere mer positive.

Verdens rikeste mann og Twitter-eier, Elon Musk, ønsker å utvide Twitters funksjonalitet for å imitere kinesiske WeChat. Første steg i transformasjonen har mottatt splittede reaksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Elon Musk avduket tidligere denne uken den nye "X"-merkevaren som skal erstatte Twitter-fuglen. Dette mottok sterk kritikk på den sosiale medieplattformen, ifølge Business Insider, hvor én ekspert blant annet kalte logo-endringen «fullstendig irrasjonelt »

En fersk meningsmåling gjennomført av CivicScience tyder imidlertid på at endringen kanskje ikke er så forferdelig som mange hevder. De mottok mer enn fem tusen svar, inkludert over ett tusen svar fra Twitter-brukere. 

Resultatene, som er gjengitt i Business Insider, viser at det spesielt er personer som ikke bruker Twitter som er kritiske til den nye merkevaren. Aktive Twitter-brukere var mer positivt innstilt. (Se resultatene nederst i saken)

CivicScience skriver i et blogginnlegg at undersøkelsen har flere metodiske begrensninger. De har blant annet kun fått svar fra en liten prosentandel av Twitters 250 millioner daglige brukere. Videre er Musk kjent for å ha en lidenskapelig fanbase. Dette kan gi tredjevariabels-problematikk, hvor brukere både er aktive på Twitter og positive til X-merkevaren nettopp fordi de er tilhengere av Musk.

Analyse-selskapet mener likevel at resultatene kan gi en interessant pekepinn om "X"-plattformens fremtid.

Musk har tidligere uttalt at bakgrunnen for merkevare-endringen er at han ønsker å gjøre Twitter til en "alt-mulig-app", i likhet med kinesiske WeChat. CivicScience sin rapport melder at 40 prosent av daglige Twitter-brukere, og 51 prosent av ukentlige brukere ikke er interessert i å bruke "X" med de forventede nye funksjonene.

Resultatene fra spørreundersøkelsen:

Splittede reaksjoner til Twitters nye merkevare