oppkjøp

Spotify har de siste årene satset stor på podkast

Spotify kjøper to podkast-selskaper

Det svenske selskapet fortsetter å kjøpe selskaper for å styrke posisjonen i podkast-verdenen. Sist ut er to oppkjøp; Chartable og Podsights.

Publisert Sist oppdatert

Spotifygründer og toppsjef Daniel Ek har har over tid bygget opp Spotify til å bli en av de største aktørene globalt innen både musikk og podkast.

De siste årene har selskapet har brukt milliarder av dollar på å bygge opp posisjonen som podkast-plattform, og har blant annet betalt stort for å kunne tilby kjente podkaster eksklusivt. I tillegg har de kjøpt selskaper innen produksjon og distribusjon av podkaster

Nå har de kjøpt de to selskapene Chartable and Podsights for en ukjent sum, melder The Verge.

Både Podsights og Chartable lar podcastere inkludere tags i podkastene sine, som brukes til å spore hvem som lyttet, om de hørte en annonse, og om de tok handling etter å ha hørt den.

Spotify sier at de planlegger å bruke Podsights teknologi utenfor podcasting og vil bringe den til alt Spotify tilbyr, inkludert lydannonser innen musikk, videoannonser og visningsannonser.

Chartable-oppkjøpet ser ut til å være mer rettet mot podcastere selv i stedet for annonsører, spesielt på grunn av teknologien som SmartLinks.

«Disse verktøyene vil gjøre det lettere for utgivere å omsette publikumsinnsikt til handling og utvide lytterrskaren samtidig som de til slutt vokser virksomheten,» skriver Spotify i en kommentar til The Verge.