KRYPTO

Gründerne Mats Julian Olsen og Fredrik Haga i Dune Analytics er i dag oppført som henholdsvis styreleder og nestleder i styret.

Slik gikk det med krypto-enhjørningen Dune i fjor

Dune Analytics mer enn femdoblet inntektene i fjor, men tapte nesten like mye på krypto.

Publisert

For halvannet år siden hentet det norske kryptoanalyseselskapet Dune Analytics 600 millioner kroner til en verdsettelse på over én milliard dollar, som ga selskapet såkalt enhjørningstatus - fire år etter oppstarten og med kun 16 ansatte.

Selskapet gründet av Schibsted-avhopperne Mats Julian Olsen og Fredrik Haga har satt pengene i arbeid.

I fjor omsatte Dune for 34,71 millioner kroner, opp fra 6,21 millioner kroner året før. Det tilsvarer en økning på formidable 459 prosent.

Veksten har imidlertid kostet. Driftsresultatet viser et underskudd på 96,8 millioner kroner. I regnskapet føres 71 millioner under «annen driftskostnad», uten at dette forklares ytterligere.

Av regnskapet går det også frem at kryptoanalyseselskapet som seg hør og bør har noe beholdning av virtuell valuta. Dette brukes hovedsakelig som betalingsmiddel fra enkelte kunder og for oppgjør til enkelte leverandører, opplyser selskapet. Ved årsskiftet hadde Dune et urealisert kurstap på 27,81 millioner kroner knyttet til krypto.

Selskapet kan imidlertid også vise til solide finansinntekter på over 105 millioner kroner, noe som ga et positivt resultat før skatt på 8,23 millioner kroner.

Shifter har tidligere skrevet om opprinnelsen til Dune Analytics. Gründerne Olsen og Haga sto blant annet bak det første kryptoproduktet til Schibsted, men hoppet av før det ble lansert.

Internasjonale investorer viste tidlig interesse for selskapet de så stablet på bena. Blant de første var det amerikanske kryptofondet Dragonfly, og deretter har venturekjempen Coatue Management kommet inn. Noen norske investorer er også med, deriblant Kjetil Holmefjord og Superside-gründer Fredrik Thomassen.