-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
VP Marketing | Glint Solar
Paris strammer reglene for el-sparkesykkel etter dødsfall
Denne uken fikk Paris også sitt første dødsfall hvor en el-sparkesykkel er involvert.
Det melder den franske tv-kanalen BFM. En 25 år gammel mann på sparkesykkel omkom da han traff en varebil i Paris' 18. distrikt sent mandag kveld. Han skal ikke ha overholdt vikeplikten.
Meldingen om dødfallet kommer bare en uke etter at ordføreren i Paris gikk ut og krevde strengere regler for bruk av el-sparkesykler. Da hadde ordføreren sett seg lei av klager og nestenulykker og uttalte at hun ville få slutt på "anarkiet".
Paris er byen i Europa med flest el-sparkesykler og flest aktører. Det er omlag 20 000 el-sparkesykler fordelt på 12 aktører i den franske hovedstaden. Dette tilsvarer en sparkesykkel per 100 innbyggere. I Oslo er tallet en per 500.
Ordfører Anne Hidalgo vil sette fartsgrensen ned til 20 km/t og i tillegg begrense antall operatører til to eller tre for å få bedre kontroll. Den som bruker elsparkesykler på fortau i Paris, risikerer allerede en bot på 135 euro, i overkant av 1.325 kroner. Man kan få en bot på 35 euro for å parkere ulovlig.
Les også: Nå kommer forbudsrytterne, men også el-sparkesykler er uskyldige inntil det motsatte er bevist