-
CEO | Norway Health Tech
-
CFO | Biosort
-
Frontend Developer | Pareto Securities
-
Project Manager | Pareto Securities
-
Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
-
Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
-
Utvikler | Blank
-
Forretningsutvikler | NAF
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
Paris strammer reglene for el-sparkesykkel etter dødsfall
Denne uken fikk Paris også sitt første dødsfall hvor en el-sparkesykkel er involvert.
Det melder den franske tv-kanalen BFM. En 25 år gammel mann på sparkesykkel omkom da han traff en varebil i Paris' 18. distrikt sent mandag kveld. Han skal ikke ha overholdt vikeplikten.
Meldingen om dødfallet kommer bare en uke etter at ordføreren i Paris gikk ut og krevde strengere regler for bruk av el-sparkesykler. Da hadde ordføreren sett seg lei av klager og nestenulykker og uttalte at hun ville få slutt på "anarkiet".
Paris er byen i Europa med flest el-sparkesykler og flest aktører. Det er omlag 20 000 el-sparkesykler fordelt på 12 aktører i den franske hovedstaden. Dette tilsvarer en sparkesykkel per 100 innbyggere. I Oslo er tallet en per 500.
Ordfører Anne Hidalgo vil sette fartsgrensen ned til 20 km/t og i tillegg begrense antall operatører til to eller tre for å få bedre kontroll. Den som bruker elsparkesykler på fortau i Paris, risikerer allerede en bot på 135 euro, i overkant av 1.325 kroner. Man kan få en bot på 35 euro for å parkere ulovlig.
Les også: Nå kommer forbudsrytterne, men også el-sparkesykler er uskyldige inntil det motsatte er bevist