livsstil

Carl-Otto Karlengen (t.v.) og Alf Niklas Kalmer i RunAgain har kontor på Lillestrøm.

Norsk løpetjeneste har tusenvis av brukere i over 80 land: Slik skal Runagain vokse videre

Runagain sikter mot lønnsomhet i 2025.

Publisert Sist oppdatert

Den norske løpetjenesten Runagain markedsfører seg selv som et slag hotels.com for løpere, hvor man kan finne, bestille og diskutere løp.

I 2022 omsatte selskapet for i underkant av 500.000 kroner, og leverte et underskudd på omtrent 3,6 millioner kroner.

– Det er som planlagt. Fjoråret var et mobiliseringsår og vi gikk med budsjettert underskudd. Vi har bevisst høyere «burn rate» enn inntekter for å bygge kundemasse, sier daglig leder og gründer Carl-Otto Karlengen.

80 land på et halvår

Blant de viktigste milepælene i fjor, var oppkjøpet av den danske storebroren. Nå opplyser selskapet at de har 18.500 registrerte brukere på plattformen, fordelt på over 80 ulike land. 30.000 ulike personer er innom plattformen i løpet av en måned, dette inkluderer registrerte og ikke-registrerte brukere. 75 prosent av trafikken kommer fra de skandinaviske landene. De har betalende kunder fra 19 ulike land. 

For å øke aktivering planlegger selskapet å utvikle funksjonaliteter som forbereder brukerne til løp, samt tilby såkalte «masterclasses» og «community». Nøyaktig hva dette innebærer, holder Karlengen hemmelig inntil videre. 

– Vi har mye mer fart i 2023. Produktet vårt er enklere å selge enn i 2022 fordi det er kraftig forbedret. Og så sluttet flere av våre ansatte i sine gamle jobber og begynte å jobbe heltid for oss i fjor, hvilket vi ser effekten av i 2023, sier Karlengen.

Han legger til at selskapet fikk internasjonalt på tampen av fjoråret, og at de nå har brukere i 19 land, samt har fått noen store avtaler i USA og Australia.

Mindre penger, flere ganger

I løpet av fjoråret hentet Runagain omkring 6,5 millioner kroner, viser Shifters emisjonsdatabase, og før sommeren fylte de på med ytterligere én million kroner i en emisjon rettet mot teamet og eksisterende eiere. Karlengen har planer om en ny runde til høsten.

– Vi vil vokse mer enn omsetningsmålet. Og så skal vi bli lønnsomme i 2025.

Han forklarer at nå som penger er dyrt, har de strategisk valgt å hente mindre summer, flere ganger. Markedet er ikke helt tørt, det er bare liten vilje til store investeringer, mener han.

– Burde andre lære av dere og heller hente færre penger i flere omganger?

– Vi ønsker ikke fortelle folk hva de skal gjøre – stort sett er det vi som lærer fra det andre gjør.

– Men jeg tror det er lurt at man ser på hvordan man kan optimalisere kostnader i inneværende struktur og eventuelt hvordan kutte kostnader. Jeg elsker det kommersielle kremmerskapet.

Tydelige prioriteringer

– Hva blir den største utfordringen fremover?

Svaret er todelt, ifølge Karlengen.

– Med det teamet vi har, ønsker vi å alltid være sikre på at vi prioriterer og jobber med de viktigste sakene. Det er mange som er interessert i å samarbeide med oss og dra oss i ulike retninger, så vi må prioritere og holde hodet kaldt.

Han legger til at de vil være forsiktige med å spre seg for mye for raskt. Dette skal de unngå ved å følge sine konkrete treårs-, ettårs- og kvartalsplaner.

Den andre delen handler om markedsføring. 

– Markedsføring, integrering, ambassadører, kundemasse - vi gjør mye riktig, så nå skal vi ta tiden til hjelp. Vi skal lage mer innhold, ha flere samarbeid, og så skal vi bli løpearrangementenes foretrukne partner. 

– Vi skal hjelpe kundene våre – de ulike løpsarrangementene, med promotering. Vi skal markedsføre for løpene på vår plattform. Slik skaper vi verdi for arrangørene av blant annet Bergen City Maraton, Trondheim Maraton og Roma Marathon.

Dette er forretningsmodellen til Runagain. Brukere av plattformen må ikke betale, mens løpsarrangørene må betale for promoteringen. Til gjengjeld skal de få flere påmeldte.

Visjon og verdier

Det overordnede målet med plattformen er å senke terskelen for å melde seg på løp, samt styrke samholdet løpere har seg i mellom.

– Vi ønsker at løperne skal være lenger på våre nettsider og finne hverandre der. Da kan man lage sin egen profil og lagre løp – enten det er ting du har gjort eller har lyst til å være med på. På alle løpene kan du klikke ‘delta’ og så kommer de direkte inn i din løpskalender. Her kan du også legge til løpevenner og dele løpene dine.

– Alle løpere skal lagre løpskalenderen sin på Runagain. Det er målet, avslutter Karlengen.