agritech

Fra venstre; Bjart Thorkil Pedersen, Marthe Brænden Bordal, Anne Jorun Aas, John-Arne Hørløck og Mats A. Andersen

Norgesgruppen investerer i landbruks-startup

Innovasjon Norge stiller opp med åtte millioner i lån og garantier.

Publisert Sist oppdatert

Farmforce har utviklet en SaaS-løsning for bærekraftig landbruk. Løsningen digitaliserer informasjonen om avlinger fra småbønder i utviklingsland og har fått en rekke av de største globale aktørene på kundelisten, som amerikanske Cargill.

Samtidig skal den hjelpe bønder i fattige land med å heve produktiviteten og avlingene uten kostnad for bøndene.

Selskapet som ble drevet frem av avdøde Knut Jørstad og som har hans gjenlevende familie gjennom Grethe Viksaas som største eier, henter nå 29,5 millioner kroner fra flere investorer, blant annet Norgesgruppen går inn med 12,5 millioner kroner og tar 10,5 prosent av aksjene.

Runden priser selskapet til 120 millioner kroner etter penger. I en runde i 2020 ble selskapet verdsatt til 60 millioner kroner.

Fra tidligere er Investinor, Orkla og MP Pensjon på investorlisten.

I mars 2023 mottok Farmforce fem millioner kroner i risikolån og tre millioner i garantier fra Innovasjon Norge.

Venter på EU-regler

– Med tilstedeværelse i over 30 land og data om mer enn 930.000 bønder på plattformen, har vi latt oss imponere av det Farmforce har fått til. Verdikjeden for landbruksproduksjon blir stadig mer kompleks, og det kommer nye reguleringer i EU. I tillegg stilles det krav om økt sporbarhet av råvarer og åpenhet knyttet til produksjonen av enkeltprodukter. Her ser vi en tydelig kobling mellom Farmforce sine løsninger og hvordan vi kan møte nye krav og reguleringer. For oss er dette en god investering i fremtidens verdikjede, sier Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef for etikk og miljø i NorgesGruppen.

Første pilotprosjekt er allerede igangsatt for UNIL, NorgesGruppens egne merkevarehus. Denne typen investeringer og prosjekter er også en mulighet for NorgesGruppen til å være en større pådriver for å bedre datakvaliteten knyttet til produksjon av landbruksprodukter. På denne måten kan man sikre mer åpenhet og få tilgang på informasjon rett fra produsenten, samtidig som det bygges langsiktige kunnskapsgrunnlag gjennom datainnsamling.

– Vi har vært på søk etter investorer som kan bidra med mer enn bare kapital. Med NorgesGruppen på laget sikrer vi oss tilgang til unik kompetanse om hele verdikjeden for mat, og får en eier som mener alvor med sin satsing på bærekraftig matproduksjon. Vi ser frem til samarbeidet og gleder oss til å komme i gang, uttaler Anne Jorun Aas fra Farmforce.