BIG TECH

Meta kan få daglige millionbøter i tre måneder

Nå stiller Datatilsynet krav om at selskapet slutter med adferdselsbasert markedsføring på Facebook og Instagram i Norge. 

Publisert

Datatilsynet stiller krav til Meta om å slutte med overvåknignsbasert reklame i Norge. Dette er tilpasset reklame for deg basert på dine interaksjoner inne på Facebook og Instagram. 

– Vi mener at Meta ikke følger våre personvernregler, sier Tobias Judin, seksjonssjef for internasjonal seksjon i Datatilsynet til NRK. 

Kravet står på én million kroner om dagen de neste tre månedene eller til Meta møter kravene. Meta har frem til i dag, fredag 4. august, før bøtene kommer, ifølge kravet fra Datatilsynet. 

Meta er uenige med vedtaket: de mener de følger europeisk personvernlov. 

– Vi vil vurdere det norske Datatilsynets krav. Men dette vil ikke ha en umiddelbar innvirkning på virksomheten vår, skriver Matthew Pollart, talsmann i Meta, til NRK. 

Meta ber nå Oslo Tingrett om å stoppe vedtaket.