-
Technical Support Engineer | NBIM
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
Mary Meeker: Dette er de viktigste internett-trendene nå
Denne uka ble den 24. utgaven av Mary Meekers dypdykk i tilstanden til internett publisert.
Ventureinvestoren Meeker har bakgrunn som internettanalytiker for Morgan Stanley, og har hvert år siden 1995 utarbeidet rapporten som tar for seg utviklingen og de viktigste trendene knyttet til internett.
Årets utgave er 333 sider lang, men vi har plukket ut et knippe viktige punkter her:
- For første gang regnes over halvparten av verdens befolkning, 51 % eller 3,8 milliarder mennesker, som internettbrukere. I fjor var andelen 49%. Veksten avtok imidlertid noe i perioden.
- 15 prosent av all detaljhandel skjer nå på nett. Veksten avtok noe i perioden, men var forstatt på solide 12,4 prosent i første kvartal. Til sammenligning økte "vanlig" handel med 2 prosent i samme periode.
- Den jevne amerikaner bruker daglig 6,3 timer med digitale medier. Det er en økning på sju prosent fra året før. Mobilbruken øker, PC-bruken daler.
- 25 prosent av respondentene i undersøkesen anser seg som "nesten konstant på nett". Andelen øker blant yngre.
- Sju av verdens ti største selskaper målt i markedsverdi, er teknologiselskaper. Holdingselskapet Berkshire Hathaway, farmasikonsernet Johnson & Johnson og Visa er unntakene.
- Mer data er nå lagret i skyen enn lokalt hos private brukere eller selskaper.
- Folk kommuniserer i stadig større grad med bilder, ettersom raskere nett blir mer tilgjengelig og mobilkameraene blir bedre.
- De store nettaktørene legger mer vekt på personvern som salgsargument. I første kvartal var 87 prosent av nettrafikken kryptert. For tre år siden var andelen kryptert trafikk 53 prosent.