netthandel

Per Ljungberg, innovasjonssjef i Svensk Handel

Kraftigste fall i svensk netthandel på 15 år

Svekket kjøpekraft fører til reduksjon i varehandel, spesielt på nett.

Publisert

Ferske tall fra Svensk Handel, viser at netthandelen hos «söta bror» går kraftig tilbake.

Sammenligner vi mai 2023 med mai 2022, ser vi en omsetningsreduksjon på hele 14 prosent.

I perioden januar til mai i år, er fallet fortsatt høyt dersom vi skulle tatt utgangspunkt i et «normalnivå», men der lander fallet på seks prosent, sammenliknet med samme periode i fjor.

Nedgangen er den kraftigste observert for netthandel i Sverige siden finanskrisen for 15 år siden.

Ikke færre kunder som er det største problemet

Det er først og fremst hyppigheten, mengden og beløpene som har sunket for netthandelen, mens antall konsumenter har en marginal svekkelse, skriver Svensk Handel i en pressemelding. Et annet oppsiktsvekkende funn, er at netthandelen synker mer og raskere enn varehandel i butikk.

Kapitalkrevende kategorier sliter

Inflasjonen i Sverige har de siste månedene vært på omtrent 10 prosent, ifølge SCB, tilsvarende svensk SSB.

Dette har naturlig nok ført til en prisvekst og dermed svekket kjøpekraft. Prisveksten var forventet å bli høyere, men takket være et fall i matprisene ble den mindre kraftig.

– Forbrukeratferd for å handle på nett er relativt konstant, og enkelte produktkategorier gjør det fortsatt veldig bra. Men hovedsakelig kapitalkrevende kategorier har det tøft, sier Per Ljungberg, innovasjonssjef hos Svensk Handel.