Oppkjøp

Kjøper norsk Whatsapp-konkurrent for fem ganger ARR

Børsnotert tech-selskap kjøper opp SaaS-mygg.

Crypho er en liten konkurrent til Whatsapp, ifølge selskapet som kjøper dem opp.
Publisert Sist oppdatert

Techstep ASA melder fredag i en børsmelding at selskapet kjøper SaaS-selskapet Crypho AS som er spesialister på nettsikkerhet og kryptografi.

Selskapet leverer ende-til-ende kryptering, chat, fildeling og video-kommunikasjon for organisasjoner. Flere offentlige institusjoner som politiet og helseforetak er blant kundene i tillegg til private bedrifter.

Techstep skriver i en pressemelding at løsninger som Whatsapp, Signal og Telefram er blitt populære i privatmarkeder, men at disse er først og fremst ment for privat bruk. Bedrifter og offentlige virksomheter må følge krav og regler som disse plattformene ikke støtter, og de er heller ikke laget for å passe hvordan organisasjonene samarbeider. Cryphos løsninger er utviklet for å sikre kommunikasjonen uavhengig av sender og mottakers foretrukne verktøy (iPhone eller Android, Windows eller Mac).

Kjøper for 5 ganger ARR

Kjøpsprisen er ti millioner kroner og er finansiert gjennom en kombinasjon av aksjeutstedelse, earn-out og gjeld.

Crypho oppgis å ha årlige gjentakende inntekter (ARR) på 1,9 millioner kroner.

Det er en av Norges største SaaS-investorer, Jens Rugseth og hans deleide Karbon Invest som selger sin eierandel på 33,50 prosent i Crypho. Karbon tegner seg samtidig for 123.579 nye aksjer i Techstep.

Shifters SaaS-spesial (for abonnenter):

  • Hvorfor har abonnement blitt den viktigste strategien for verdens ledende selskaper? (LES SAKEN)
  • Slik bygger du tjenester som abonnentene faktisk bruker og vender tilbake til (LES SAKEN)
  • Tredoblet SaaS-inntektene: Nøkkeltallene Ardoq har fokusert på for å få den eksplosive veksten. (LES SAKEN)
  • Dette må på plass før ledende Saas-investorer putter penger i selskapet ditt (LES SAKEN)
  • Ny Saas-rapport: Seks tips som forhindrer kundene dine fra å si opp (LES SAKEN)
  • Slik får SaaS-selskapene kontroll på «churnen» (LES SAKEN)
  • Hvordan Salesscreen-gründeren løste USA-koden og løftet suksessen til andre markeder i Europa og Asia (LES SAKEN)

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*