- 
                    
                            
                            Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
 - 
                    
                            
                            Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
 - 
                    
                            
                            Utvikler | Blank
 - 
                    
                            
                            Forretningsutvikler | NAF
 - 
                    
                            
                            Revenue Operations Lead | Unleash
 - 
                    
                            
                            CFO | Biosort
 - 
                    
                            
                            Apputvikler | Frend
 - 
                    
                            
                            Fullstack-utvikler | Medbric AS
 - 
                    
                            
                            Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
 - 
                    
                            
                            FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
 
Kanonvekst for nysatsingen til Gelato
Da koronaviruset lammet verden i fjor, var stemningen nervøs i et av Norges mest lovende vekstselskaper. Konferanser og selskaper var med ett avlyst, og etterspørselen etter trykksaker sank til bunns.
Likevel har trykkeriteknologi-selskapet Gelato oppnådd gode resultater. Første kvartal viser at selskapet er godt i rute til å nå målet om en omsetning på 100 millioner euro i år, tilsvarende drøyt én milliard kroner. Det opplyser selskapet selv.
I fjor skrev Shifter at Gelato merket vekst på et litt uventet område da krisen inntraff, nemlig trykt veggkunst. Mange satt hjemme og begynte å tenke at de ville ha det litt penere rundt seg.
Selskapet fremskyndet derfor utviklingen av en API-løsningen som gjorde at både små og store aktører kunne koble seg til den nye plattformen, og selge sine egne trykte produkter via Gelato.
Eksempelvis kan fotografer bruke løsningen til å selge egne verk direkte, uten å tenke på produksjon eller distribusjon.
Løsningen har vist seg svært populær. I første kvartal økte bruken av tjenesten med hele 527 prosent, ifølge selskapsmeldingen.
Absolutte tall har selskapet imidlertid ikke offentliggjort ennå.