MOBILITET

Slik ser Zeabuz for seg at et system med selvgående ferjer for persontransport vil se ut.

Henter 20 millioner kroner til selvkjørende byferjer

Trondheim-selskapet Zeabuz nærmer seg kommersiell lansering.

Publisert Sist oppdatert

Det er drøyt tre år siden at ideen om å droppe bygging av nok en ny bru i Trondheim til fordel for en høyteknologisk «vannheis» ble formalisert som selskapet Zeabuz.

Selskapet har sin opprinnelse i NTNUs forskningssenter på autonome maritime operasjoner, og har utviklet selvgående miniferjer som spesialiserer seg på å frakte folk over eksempelvis bykanaler.

Teknologien har lenge blitt testet i Trondheim, og til våren tas et stort kommersielt steg, ved at en slik autonom ferje settes i drift i Stockholm. Prosjektet realiseres i samarbeid med rederiet Torghatten.

For å skalere virksomheten, har Zeabuz nå hentet inn 20 millioner kroner fra investorer.

Saken ble først omtalt av Finansavisen.

Blant investorene er Statkraft Ventures og malaysiske Yinson Green Technologies (YGT).

Sistnevnte ser ut til å like norsk maritim teknologi. I fjor investerte selskapet også i hydrofoil-startupen Lift Ocean.

– Vi anerkjenner det enorme potensialet til autonome fartøyer og ser Zeabuz som godt posisjonert til å bli en leder i dette segmentet, sier Eirik Barclay, administrerende direktør i YGT, i en pressemeldingen.

Investeringen medfører også at YGT skal samarbeide tett med Zeabuz for å ta autonome fartøyløsninger til Singapore, hevder han. Ifølge pressemeldingen planlegger YGT å bygge inn Zeabuz sin teknologi i sine egne elektriske fartøy.

Statkraft ser på sin side denne investeringen i et klimaperspektiv.

– Mens byer presser på for avkarbonisering, ser vi en klar trend for elektrifisering av urban mobilitet, som for eksempel ferger. Takket være robustheten til autonomiteknologien deres og et sterkt team som er blant de fremste ekspertene på dette feltet, tror vi at Zeabuz er godt posisjonert til å være en ledende aktør innen nye grønne vannbårne satsinger, sier Odette Yga, Associate i Statkraft Ventures.

Nevnte Torghatten er på eiersiden fra før, det samme er Katapult Ocean.

Partene vil ikke kommentere prisingen, men gründer og daglig leder Erik Dyrkoren vedgår overfor Finansavisen at de måtte «justere prisen for å kalibrere» seg med markedet.

Startups har jevnt over måtte tåle kraftig redusert prising i år, sammenlignet med runder som ble gjort for et år siden.