generativ ai

Jeff Bezos, gründer i Amazon

Amazon flyter over av AI-skapte bøker

Eksperter advarer mot desinformasjon og effektene på folks tanker om hva som er sant.

Publisert

Nå som kunstig intelligens enkelt kan skape innhold av språk, lyd og bilder, begynner de største kuratorene å merke effekten.

Ifølge Washington Post, som eies av Amazon-gründer Jeff Bezos, er bokhandeldelen av Amazon i ferd med å flomme over av bøker laget av generativ AI-teknologi - nesten helt uten mennesklig innblanding.

I april advarte Spotify om at plattformen deres var i ferd med å flomme over av AI-skapt musikk med potensielle konsekvenser for opphavsretten.

Nettstedet Newsguard, som måler kredibiliteten til nettaviser, identifsert 49 nettsteder som lager innhold som stort sett er skapt av en AI bare i April.

–Hovedutfordringen er å identifisere hva som er sannhet, sier Margaret Mitchell i AI-startupen Hugging Face til Washington Post. –Systemet kan finne på ting, og hvis det er det samme oppspinnet overalt, hvordan finner du tilbake til opphavet?

AI-pioneer og forsker Geoffrey Hinton sluttet i Google sist uke. Nå sier han til magasinet Wired at kunstig intelligens utvikler seg raksere enn han og andre eksperter forventet. På kort sikt er han mest bekymret for sofistikerte og AI-genererte desinformasjonskampanjer.

Han sier at han pleide å tenke at det ville ta 30 til 50 år før AI ville utkonkurrere den menneskelige hjerne.

– Nå tenker jeg det er mer sannsynlig innen fem til 20.

Hintons avgang fra Google ble tolket som en protest mot AIs videre utvikling, men til Wired sier han at han ikke mener AIs utvikling må stoppes, det tror han uansett er umulig, men at arbeidet med å finne gode måter å begrense mulige skader må vektlegges minst like tungt.

Denne uken gikk tidligere Google-sjef Eric Schmidt ut og advarte om de mulige konsekvensene ved AI i en kronikk i The Atlantic skrevet sammen med den innflytelsesrike adferdspsykologen Jonathan Haidt ved New York University.

De to pekte spesielt på effekten av å overflomme folk med innhold til sannhetsbegrepet drukner, en strategi løftet frem av den amerikanske høyreside-ideologien, Trump-støttespilleren og tidligere Breitbart-redaktøren Steve Bannon som den eneste riktige for å ta ned medienes samfunnsrolle.