-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Chief Operating Officer (COO) | Finance Innovation
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence

Solcellegründer Zahra Ghadyani til topps: Gjør teknologien både billigere og enda mer miljøvennlig
Zahra Ghadyani i NorFib vant gjev pris for solcelleteknologien hun har vært med på å utvikle. Nå snakker hun med store kunder om demoprosjekter.
Trondheim kommune deler hvert år ut Ung Innovasjonspris og 100 000 kroner til kvinnelige gründere. Prisen ble delt ut på Trondheims-konferansen Technoport av ordfører Rita Ottervik.
-- Dette vil være en stor hjelp for selskapet og gjøre NorFib mer kjent. Pengene vil gå tilbake til selskapet og brukes til videreutvikling av teknologien, sa Zahra Ghadyani etter å ha mottatt prisen.
CEO Anita Schjøll Brede i Iris.ai og daglig leder Julia Navarsete i QRRNT var også nominert til prisen.
Kutter kostnader
-- Vi kan redusere produksjonskostnadene med 50 prosent.
Ghadyani, som opprinnelig kommer fra Iran, kom til Norge i 2011 for å ta sin postdoc i fysikk ved NTNU. Der ble hun kjent med professor Ursula Gibson som har utviklet et fiber som kan omgjøre solenergi til strøm. I 2016 bestemte de seg for å starte NorFib for å kommersialisere teknologien.
Den nye teknologien er ifølge Ghadyani potensielt revolusjonerende.
-- Dette materialet er 50 prosent billigere og veldig mye mer miljøvennlig å produsere enn materialet som brukes i tradisjonelle solcellepanel, sier hun.
Mer robust
Ghadyani ramser opp flere egenskaper materialet har.
-- Vår løsning kan enklere integreres i bygningsfasader, noe som er en utfordring anleggsbransjen. Fiberen kan fange opp sollys fra neste alle vinkler. Det åpner opp for at man kan ha paneler på vegger og i vinduer. Hvis man strekker det enda lengre kan man se for seg at det kan veves inn i klær, sier hun.
-- Solcellemarkedet har allerede noen store etablerte aktører. Hvordan skal dere komme dere gjennom nåløyet?
-- Solcellemarkedet har en lang verdikjede fra produksjon til salg, så det handler i stor grad om hvor man posisjonerer seg. Vi ser nå på et nisjemarked for veggpaneler og er nå i samtaler med store selskaper om å gjennomføre demoprosjekter. På lengre sikt tror vi en lisensieringsmodell , sier Ghadyani.
Ghadyani estimerer at utviklingen av teknologien vil ta rundt to år.