Klesdesignerne Peder Børresen (fv), Simen Staalnacke og Stefan Dahlkvist under en motevisning til Moods of Norway sin nye kolleksjon på Chateau Neuf i Oslo. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Fra fashion til «action»-tech: Nå skal Moods of Norway-gründeren lokke ungdom ut på nye eventyr

Publisert Sist oppdatert

Fra Los Angeles utvikler Stefan Dahlkvist en app som skal få de unge vekk fra mobilen - og ut i naturen. 

Knapt ett år etter Moods of Norway-konkursen planlegger medgründeren bak mote-suksessen, norsk lansering av Yollo.

«Et verktøy som gjør det lettere å ha det moro med venner, prøve nye ting, oppsøke eventyr - og møte nye mennesker», skriver Dahlkvist i en pressemelding.

Han ledet Moods of Norways satsing i USA - frem til det norske selskapet meldte frivillig oppbud etter lang tid med dårlig lønnsomhet, september i fjor.

– Det viser seg at mange tenåringer har ventet på Yollo, noe som kan få dem vekk fra mobilen - og ut i den ekte verden, sier Dahlkvist.

Appen har blitt beta-testet i Los Angeles i seks måneder - og er et sosial nettverk der du blant annet kan opprette grupper, hendelser - og utfordringer.

Du kan også finne inspirasjon til neste tur, alt med et særlig fokus på ekstremsport som surfing, kajakkpadling, fallskjermhopping og fjellklatring.

Målgruppen er 18-26 år - og inntektsmodellen baserer seg på et samarbeid med sponsorer.

– Å dele en positiv opplevelse i virkeligheten, er en av de beste måtene å bygge relasjoner, lindre stress og skape nye vennskap, sier Dahlkvist.

Nå planlegger han lansering i Norge og Los Angeles til høsten.

Les også: Vindtech-gründere landet kapital: «Feiret» med å kite fra Stavanger til Bergen