Snö med ny storsatsing: Setter opp fond på 100 millioner

Publisert Sist oppdatert

Argentum og Varner-Gruppen går inn i det nye tech-fondet til Teodor Bjerrang og Magne Uppman.

Investorene bak selskaper som Tribe, Memory og Inzpire.me røper nå sin nye plan. I Finansavisen forteller gutta i Snö Ventures at de setter opp tidligfasefondet Snö True North, der planen er å hente 100 millioner kroner.

Argentum og Varner-gruppen er de første som går inn, med til sammen 22,5 millioner kroner.

– Vi har sett på 600 selskaper og snakket med 400 av dem over en toårsperiode. Planen er å investere i seks til åtte selskaper over en periode på halvannet år, sier Teodor Bjerrang i Snö.

Vekstselskaper

Fondet skal investere i selskaper i "mellomfasen", altså de litt modne oppstartsselskapene, som skal vokse seg store. De skal gå inn med 10–15 millioner i hvert selskap.

– Det er bra med kapital både for bedrifter i oppstartsfasen og senere når selskapene er mer etablert. Det er mellomfasen, når selskapene har begynt å få inntekter, og ønsker å vokse, at det er vanskelig å få kapital. Her mener vi det ligger gode investeringsmuligheter, og vi tror vi ligger litt i forkant, sier Uppman til Finansavisen.

Gründere i front

─ I USA har man lenge sett at vellykkede gründere går over til å bli investorer i venture-bransjen, men her hjemme har dette vært mindre utbredt. Magne og Teodor bidrar med noe Norge virkelig trenger, nettopp kompetanse og erfaring fra å bygge opp selskaper internasjonalt, sier Joachim Høegh-Krohn, administrerende direktør i Argentum, i en pressemelding som ble sendt ut søndag kveld.

Teknologibedrifter står høyt på ønskelisten hos mange venture-fond, men til nå har store deler av investeringene gått til svenske selskaper, skriver de. Lederen for Argentum tror at flere norske eiermiljøer med bakgrunn fra teknologisiden vil bidra til å endre dette.

─ For at Norge skal lykkes med den omstillingen vi står overfor, er det helt nødvendig å koble kapital og erfaring med de beste norske ideene. På sikt vil vi da lykkes i å utvikle og bygge opp flere av morgendagens teknologiselskaper fra Norge, fortsetter Joachim Høegh-Krohn.

Oppstartsselskaper med x-faktor

Bjerrang og Uppman er tydelige på hva som skal til for å lykkes med fondet, og hva som gjør dem til en naturlig partner for oppstartsselskapene.

─ I tidligfase teknologiinvesteringer må vi være gode på å velge de riktige selskapene som vi kan bidra til å utvikle videre. Snö ser etter gründere med en x-faktor som kan overbevise oss om at nettopp han eller hun vil lykkes. Vi leter etter eksepsjonelle mennesker med globale ambisjoner og skalerbare forretningsmodeller, sier Uppman i pressemeldingen.

SNÖ Ventures ble etablert i 2015, etter at Uppman og Bjerrang solgte markedsføringsselskapet Qualité for 60 millioner kroner. Partnerne har selv kjent på kroppen utfordringene oppstartsselskaper møter.

─ For oss er det viktig å tidlig tenke på hvordan vi best kan posisjonere selskapet frem mot neste fase. Dette gjelder både kundevekst, partnerskap og senere investorer. Her tar vi med oss våre erfaringer og bruker aktivt vårt nettverk for å finne de beste samarbeidspartnerne for selskapene, sier Teodor Bjerrang.