Riccoveros butikk på Byporten i Oslo.

Ricco Vero er konkurs: Hva kan vi lære av det?

Bør du starte din egen butikk? Det korte svaret er nei.

Den lille butikkjeden med sitt eget klesmerke, har røtter 80 år tilbake i tid og bedriften har gått i arv i tre generasjoner.

Selskapet fra Sogn og Fjordane hadde 11 butikker rundt om i Norge, og etter at coronakrisen inntraff, har de tapt 10 millioner kroner i omsetning.

Det var nok til å melde oppbud og at konkursen var et faktum (DN).

Hvorfor er dette interessant?

Vel, det er bare den siste butikkjeden av en rekke som har gått konkurs det siste året. G-sport, Enklere liv, Notabene, Vita og Loco er noen andre. Det er nemlig ikke et enkelt-tilfelle, det er en dødelig trend, som nå forsterkes ytterligere av corona-krisen.

På hvilken måte er klassisk retail utfordret?

  1. De utfordres av nettbutikker som har en helt annen kostnadsstruktur, logistikkoperasjon og ikke minst datautnyttelse og markedsføring.
  2. Mange av de klassiske butikkene har ikke knekt koden for såkalt «omnichannel», det vil si at de bruker både fysiske og digitale kanaler om hverandre for å skape synergieffekter. Det kreves ulik kompetanse, så det er ikke så enkelt som en skrivebordsøvelse.
  3. Det er høy konkurranse og lave marginer.
  4. Corona-krisen har gitt bransjen en ekstra utfordring ved å holde folk ute av de fysiske butikkene + økt arbeidsledighet betyr at folk har mindre å rutte med til kjøp av varer
  5. Lav oljepris og geopolitisk spill mellom Russland, USA og OPEC-landene har sendt kronekursen til et bunnivå: Det betyr dyrere varer, som igjen betyr færre kunder.

Vil det bli bedre?

Nei. Tvert imot. I desember 2018 analyserte Danske Bank 300 store nordiske detaljhandelsbedrifter, hvorav 90 var norske. Det ble tegnet et dystert bilde av butikkenes fremtid.

I tillegg til at netthandelen øker, og at folk bruker mindre penger på ting, så vokser delingsøkonomien (unge vil heller leie enn å eie), og det har vært liten innovasjon på produktsiden.

Hva kan en butikk gjøre?

Det er million-dollar-spørsmålet. Det er ingen magisk oppskrift som fungerer for alle. Som fremtidsforsker Carsten Beck sier i Shifters podcast, så har det sentrale verdiforslaget til en butikk vært at du har kunnet betale for en vare og ta den med hjem. Det verdiforslaget står nå for fall når du kan betale for en vare på nett og få den levert i postkassa.

Det man har sett i flere industrier, er at de store, med høye volumer og lave priser, gjør det ok. Det samme gjør de små spesialiserte nisjebutikkene. Mens «dritten i midten» sliter med å overleve. Det er akkurat det vi ser innen retail nå. Til og med før Amazon har kommet til Norge.

Men jeg har jo alltid drømt om å starte en nettbutikk. Bør jeg ikke gjøre det?

Det korte svaret er nei.

Det litt lengre svaret er tja. Hvis du klarer å være best på noe: en nisje, kundeservice, produktene, logistikken etc.. Noe som er viktig for en god kundeopplevelse. Er du overbevist om at du klarer å være best på noe, så go for it. Hvis ikke, la være.