innlegg
❞ Kan spare helsetjenesten for milliarder
Innovative anskaffelser kan gi store besparelser i helsesektoren, skriver Bård Benum i Vitalthings, Lars Erik Laugsand ved St. Olav hospital og Ingebjørg Harto i Leverandørutviklingsprogrammet.
 
        Innovative anskaffelser kan gi store besparelser i helsesektoren
Helsesektoren står i en bemanningskrise. Samtidig utvikles løsninger som kan frigjøre tid, styrke pasientsikkerheten og gi store besparelser, sågar milliarder – men altfor ofte blir de stående igjen som piloter.
For å få bukt med pilotsyken trenger vi innovative anskaffelser, en ny måte å kjøpe inn løsninger på, som åpner for forbedring og endring.
Ifølge Helsepersonellkommisjonens rapport vil Norge stå i fare for å mangle 123 000 helsepersonell i 2040.
En ny rapport fra Menon Economics, utarbeidet på oppdrag for Innovasjon Norge, viser at vi vil kunne unngå en helsepersonellkrise i Norge, dersom vi klarer å løfte produktivitetsveksten med kun to prosent per år.
Innføring av helseteknologiske innovasjoner vil kunne utgjøre en betydelig del av løsningen på fremtidens utfordringer. Men innovative løsninger er ikke hyllevarer, og vi trenger derfor nye måter å anskaffe løsninger på for at dette kan skje i stor skala.
Nylig ble en verdensnyhet tatt i bruk på St. Olavs hospital i Trondheim: den proaktive kontaktløse pasientmonitoren Guardian M10 ble satt i drift på tre avdelinger. Med det har et langvarig innovasjonspartnerskap mellom nevnte sykehus og Vitalthings munnet ut i en innovativ anskaffelse som igjen har resultert i implementering på sykehuset. Det er videre stor interesse for løsningen internasjonalt.
Vitalthings Guardian M10 måler pasienters pust kontaktløst, kontinuerlig og automatisk – uten kroppsnære sensorer. I tillegg fanger løsningen datastrøm fra et tilkoblet pulsoksimeter.
For pasientene gir teknologien økt trygghet og for helsepersonell frigjøres tid.
For helsetjenesten kan det bety kortere liggetid, færre overføringer til intensivbehandling og store økonomiske besparelser.
Menon Economics har gjort en beregning som viser at dersom Guardian M10 tas i bruk på alle somatiske sengeposter i Norge, kan det potensielt sett frigjøre mer enn 1000 årsverk og spare helsetjenesten for mange milliarder kroner årlig.
Beregningen bygger på at tidlig oppdagelse av forverret helsetilstand gir redusert liggetid, frigjort tid hos helsepersonell og redusert overføring til intensivavdelinger.
Disse tallene illustrerer tydelig at Norge allerede har teknologi med stort potensial, løsninger og kompetanse til å møte flere av helsetjenestens største utfordringer. Det viser også at innovasjonspartnerskap kan føre til reell endring. Dessverre er det ikke alltid slik.
Det er mer vanlig at prosjekter stopper opp etter småskala utprøving.
Dette kalles ofte pilotsyken. Vi tester, men implementerer ikke. Vi investerer i utvikling, men nøler med å ta løsningen i bruk der den virkelig kan gjøre en forskjell.
Dermed mister vi både gevinster i pasientbehandling og muligheten til å bygge et sterkt hjemmemarked for norsk helseteknologi med eksportpotensial.
I år er det 15 år siden Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) så dagens lys. Organisasjonen består av såkalte innovasjonspådrivere som jobber over hele landet og hjelper kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter med å gjennomføre innovative anskaffelser, og mobiliserer bedrifter og leverandører til å levere bedre løsninger.
Erfaring fra mer enn 200 anskaffelser har gitt disse innsiktene på hva som kjennetegner de prosjekter som lykkes i å gå fra pilot til drift:
1. Det må planlegges for kjøp fra start. Det innebærer at det er avklart hvem som skal betale for løsningen, hvor pengene skal hentes fra, og at pengene faktisk finnes.
2. Solid forankring i ledelsen fra start til slutt gir større sjanse for gjennomføring, og at det settes av nok ressurser, inkludert midler til kjøp.
3. Tett dialog mellom oppdragsgiver og leverandør, med sterk brukermedvirkning og fokus på behovet som er grunnlaget for den innovative anskaffelsen.
Denne kuren er ikke gratis. Skal vi lykkes, trenger vi økt satsing på innovative anskaffelser. Vi må ha nasjonale insentiver som avlaster risiko hos leverandørene, og som sikrer innkjøpskraft hos offentlige virksomheter.
Vitalthings Guardian M10 viser hva som er mulig når et behov møter riktig innovasjon – og når offentlig og privat sektor samarbeider.
En viktig grunn til at innovasjonspartnerskapet ble gjennomført og endte med en såpass vellykket løsning, var at prosjektet utløste risikoavlastningsmidler. Dette ga St. Olavs mulighet til å prioritere prosjektet, som gjorde det mulig for Vitalthings å ha en tett dialog og samarbeid med sykehuset. En annen suksessfaktor var den gode veiledningen fra erfarne innovasjonspådrivere fra LUP gjennom hele prosessen.
Det er mye å lære av dette eksempelet, som viser hvordan vi kan sørge for at flere prosjekter går fra pilot til praksis. Det skylder vi både pasienter, helsepersonell og samfunnet.
Vi har ikke råd til å la være.
 
         
         
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
         
        