BMW

BMW vil at du skal abonnere på bilens utstyr

Skal alle selge alt på abonnement?

Publisert

Abonnementsmodellen har virkelig tatt av de siste ti årene. Vi har gått fra å kjøpe musikk og film, til å abonnere på Spotify og Netflix. Vi kjøper ikke lenger Photoshop, vi abonnerer på tilgang til programvaren. Vi abonnerer på matkasser og vi abonnerer på drikkekasser.

Nå vil BMW at vi skal abonnere på egenskaper og utstyr i bilen.

Ja, du leste riktig, de vil bygge inn et oppvarmet ratt, men du får ikke skrudd på varmen før du tegner et abonnement på «oppvarmet ratt». Det samme gjelder eksempelvis avanserte assistanse-systemer, som adaptive cruise control etc..

Så ønsker du oppvarmede seter, må du abonnere.

—Vi tilbyr maksimal fleksibilitet og sinnsro når det kommer til å velge og bruke det optimale utstyret i din BMW, enten den er ny eller brukt, sier en talsperson på et presse-event for BMW onsdag.

Overraskende nok, er det ofte enklere og billigere for bilprodusenten å bygge inn hardware i bilene, selv om det ikke er aktivert, fordi det fjerner kompleksiteten fra produksjonsprosessen, skriver Techcrunch.

Selv om det umiddelbart høres ganske feil ut å måtte abonnere på oppvarmede seter, så må vi huske på at også mange irriterte seg over Ryanairs forferdelige service, at ikke bagasje var inkludert og manglende servering.

For å komme seg til London for en hundrelapp, er man villig til å utsette seg for mange ubehageligheter.

Norwegian bygger videre på Ryanairs modell, i en mildere form, og er en del av en større «frakoblings»-trend, eller decoupling, som det heter på engelsk. Hvor tjenester og produkter deles opp i mindre bestanddeler og selges hver for seg.

Hvis du ikke har barn, trenger du for eksempel ikke å betale for barnepass hos Sats.

Det er en modig retning BMW staker ut, men det er usikkert om det er smart.

For at mannen i gata ikke skal bli like irritert som Ryanair-passasjerene ble på tidlig 2000-tall, så bør det være en form for økonomisk oppside. Altså at bilen, på grunn av disse abonnementene, er vesentlig billigere.

Spørsmålet videre er hvor mye billigere bilen kan produseres for de abonnementspengene som eventuelt skulle tikke inn. Det høres umiddelbart ikke mye ut.

Og skulle de klare å få bilen mye billigere, så bryter dette ned BMWs merkevare om å være eksklusiv og for de få som har råd.

Som i neste steg gjør bilen mindre attraktiv. Men kanskje den selger mer?

Lykke til!