Mens Google og Facebook indekserte den virtuelle verden, indekserer Kjartan Slette og Unacast den virkelige verden.

− Nordic Startup Awards er viktig. Norske selskaper skal vinne flest priser. For vi er gode nok

Publisert Sist oppdatert

Innlegg

Kjartan Slette i Unacast, slenger seg på i debatten rundt Nordic Startup Awards, etter at Oslo Business Region vurderer å trekke seg fra arrangementet. Slette mener norske oppstartsselskap må bli mer opptatt av å vinne priser.

Gjenta etter meg: Nordic Startup Awards er viktig. Norske selskaper skal vinne flest priser. Hvert eneste år. For vi er gode nok nok til å vinne flest priser.

Si det høyt for deg selv. Det er ukomfortabelt, men det er sannheten. Du vil vinne, og du kan vinne.

Eller kan du det?

Først og fremst. Nå må vi ikke bli "for norske" med den klassiske "godt arbeid lar seg ikke måle med priser". Priser er viktige, og Norden er en sterk merkevare der ute. Følgelig har det verdi å vinne en Nordic Startup Award.

Vi må ha to tanker i hodet samtidig, ved å både bygge bra selskaper som tjener penger og som blir lagt merke til. Å vinne én pris på Nordic Startup Awards er ikke bra nok. Punktum. For hver pris et selskap fra Norge ikke vinner, så vinner et annet selskap og tar med seg den ekstra vinden inn i sin fremtidige reise – som representant for Norden.

Norske selskaper bryr seg om Nordic Startup Awards. Hvorfor ville de ellers delta, og være tilstede på kåringene? Nå må vi være mer ærlige mot oss selv og rope høyt til ikke bare oss selv men også til verden. Jeg gjentar: Nordic Startup Awards er viktig. Norske selskaper skal vinne flest priser. Hvert eneste år. For vi er gode nok nok til å vinne flest priser.

Så, til det viktigste. På hvilke kriterier vinner man en pris i Nordic Startup Awards? Få vet, og i takt med at innovasjon blir viktigere og Norden er et lokomotiv i global innovasjon, så må vi få kontroll på kåringen og forstå prosessene bak. Ingen andre bransjer godtar lignende "hemmelige" kåringer som dette. Dette er ikke lek lenger, det er blodig alvor og blodig business.

Istedenfor å akseptere at enterprise er mindre attraktivt enn sluttbrukerprodukter, så må vi være med på å forme en kåring og konkurranse hvor det ER like sexy å delta med et selskap som revolusjonerer container-frakt som det å lage mobilspill. Jeg vil også lidenskapelig argumentere at det er 100 ganger mer sexy med containere, og potensielt er en mye større mulighet enn å matche tre sukkertøy på rad i Candy Crush - for ikke nevne mer betydningsfullt rent samfunnsøkonomisk.

Vi har alle et ansvar ovenfor økosystemet og de selskapene som kommer etter oss, og Nordic Startup Awards er en del av dette økosystemet. Og selv om Xeneta, Kahoot og Unacast ikke lenger trenger å vinne priser her, så vil det være viktig for selskapene som kommer etter oss.

For Unacast har det hatt verdi å "brande" oss som "Nordens beste nye selskap", etter at vi vant i 2015. Vi vet også hvor lite profesjonelt og strukturert Nordic Startup Awards kan være etter at et annet selskap først vant prisen vi skulle ha. Det eneste problemet var at dette selskapet hadde 30 ansatte, hadde holdt på i to år og hadde hentet sin "Series A". Kriteriet for prisen var at selskapet skulle være under ett år.

Vi stiller oss derfor bak Oslo Business Region når de nå ønsker mer klarhet i hvordan kåringen foregår, og krever at profesjonaliteten økes.
Verdien av å vinne en fortjent pris ønsker vi at også andre selskaper skal få gleden av, og derfor må vi:

1. Sørge for at vi forstår Nordic Startup Awards og kriteriene for å vinne, og gjør eventuelt de endringene som må til for at kåringen blir så god som mulig.

2. Jobbe for å bli beste nasjon i Nordic Startup Awards, fordi Nordic Startup Awards er viktig. Norske selskaper skal vinne flest priser. Hvert eneste år. For vi er gode nok nok til å finne flest priser.

Gjenta etter meg, og så rop det høy til verden. Det er ukomfortabelt, men det er sannheten. Du vil vinne, og du kan vinne.

Det handler ikke om å være dårlige tapere. Men gode vinnere.

 

Diskuter dette og de andre sakene våre på vår Facebook-side eller på Twitter. Husk også å like siden vår, så får du oss opp i strømmen.