Startet multimedieeventyret Scala fra gutterommet og lagde «internett»-tv flere år før internett. 30 år senere er han solgründer i Afrika, og deler sine beste tips for å lykkes.
Annonse
Det ble aldri noen lang utdannelse på gutten fra Brumunddal. Under et utvekslingsopphold i USA var han en av de første nordmennene som satte sine fingre på den legendariske datamaskinen Amiga. Han ble bergtatt av musklene i multimediemaskineriet, og da han som 19-åring kom hjem til Hedmarken startet han å produsere videoer for lokale bedrifter. Det ene tok det andre, og i 1989 hadde Digital Vision, senere Scala, klart et system for å sende multimedieproduksjoner «land og strand» rundt, i det som ble kalt interaktiv TV.
– Vi lå omtrent seks år før internett. Og vi var visuelt mye bedre. Det var litt spesielt at et selskap som ble startet på en kyllinggård i Brumunddal slo alle i Silicon Valley, forteller Bøhmer i Shifters seneste Podcast.
Disketter til folket
Annonse
Annonse
Som 25-åring hadde han 100 ansatte, og hadde solgt fem millioner disketter over hele verden.
– Med tanke på at det var ti millioner solgte Amigaer, var det ikke så verst, konstaterer Bøhmer.
På et tidspunkt forsøkte han også å få med seg styret i Scala til å kjøpe det da ukjente Opera, men fikk nei fordi styret ifølge Bøhmer «ikke skjønte» konseptet.
Annonse
Midtlivskrisa
I denne podcasten forteller han om «midtlivskrisa», da han etter 20 år med fremgangsrike software-startups, bestemte seg for å selge hus og selskaper og flytte til Kenya for å bli energigründer.
Annonse
Der har Bøhmer lært at «det enkle ofte er det beste». Kyoto Group ble i første omgang kjent for Kyoto-boksen, en «slow cooker» av plast med lokk av pleksiglass. Ved hjelp av sollyset blir temperaturen varm nok til matlaging. Og Bøhmer vant blant annet klimapris i Financial Times for boksen.
Annonse
Sjeik Yahyas beste tips
Mannen som blant sine bekjente i Øst-Afrika går under navnet «sjeik Yahya», deler gjerne sine beste tips til vestlige gründere som vil lykkes i Afrika. Vi får høre om nedturen med Kyoto-boksen, og hvorfor den ikke ble den suksessen mange hadde trodd. Han forteller om utfordringene i Afrika, og hvorfor han nå foretrekker industrien som kunder i stedet forbrukere - med produktet Butterfly.
Kyoto Group samarbeider nå med en av Kenyas største produksjonsanlegg for te, for å bruke solenergi til å tørke te.
Somalilands Ari Behn
For øvrig er han kritisk mot hvordan utenriksapparatet og norske bistandsmyndigheter tenker innovasjon og utvikling i Afrika. Ellers får vi høre om hans bånd til somaliske kongefamilier og antikorrupsjonsarbeidet til hans kenyanske svigerfar.
– Somalilands Ari Behn, det er meg, konstaterer Bøhmer.
Han forteller hvordan han som «ekstremgründer» drømmer om å lykkes som solgründer i Somalia, som har verdens dyreste energi. Dessuten mer om tech-tiden. Om konflikten mellom investorer og gründere i Scala. Og hvorfor han vil være gründer for evig tid. Go listen!
Hør hele podcasten med Jon Bøhmer på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».