Hugo Pereira, VP of Marketing and Growth at EVBox. Foto: EVBox

Derfor må du hele tiden utfordre markedets behov for ditt produkt eller tjeneste

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke over når du har funnet «product-market-fit». Det må hele tiden utfordres, sier vekstekspert til Shifter.

Mange tror at «growth hacking» handler om å skaffe mest mulig trafikk til produktet sitt. Det er feil.

Det handler om å bygge vekst i produktet. Det vil si at de som eksponeres for produktet, faktisk blir værende og blir til faste kunder, slik at etter hvert som man fyller på med nye brukere, så vokser produktet.

–En gyllen regel innen growth hacking er: Ingen signifikant investering skal komme før du har product/market-fit, sa Yara Paoli til Shifter.

Ellers blir det som å helle vann (kunder) i en sil og håpe på at den skal fylle seg (bli værende).

Hugo Pereira direktør for marketing og vekst i hardware -selskapet EVBox, som produserer EL-bil-ladere, mener imidlertid at jakten på product/market fit ikke er en engangsjobb.

--Mange tror at dersom de har funnet product/market fit, så er det over. Da har de funnet modellen sin. Men det er feil. Både for startups og etablerte selskaper. Å finne product/market fit er en kontinuerlig prosess. Du må hele tiden sjekke at produktet ditt dekker et markedsbehov bedre enn andre løsninger, sier han.

Han påpeker på at markeder endrer og utvikler seg, og ikke er en statisk størrelse.

--Det finnes flere eksempler på selskaper som har forsvunnet fordi de har mistet sin product/market-fit og blir irrelevante i et nytt marked. De har unnlatt å sjekke sin product/market fit kontinuerlig, så har markedet forlatt dem, sier Pereira, og peker blant annet på filmselskapet Kodak.

LES OGSÅ: Sean Ellis mener at 95 prosent av selskaper som vil vokse gjør dette feil

BLI DITT EGETS SELSKAP EKSPERT PÅ VEKST! SKAFF DEG BILLETT TIL THE SHIFT HER!

Vedlikeholdssjekk din product/market fit

Pereira mener det er minst tre måter man kan sjekke sin product/market fit.

  1. Dagens kunder. Hvor fornøyde er de med produktet? I hvilken grad er de ambassadører for produktet og forteller andre om det?
  2. Fremtidige kunder. Hvem er de, på hvilke måter kan de tenkes å bruke produktet, og hvordan kan vi teste det?
  3. Utfordre forretningsmodellen. Når vi går fra å kjøpe musikk til å betale en månedlig sum for å streame all musikken vi ønsker, er det en endring i forretningsmodell som gjør den første metoden utdatert og i stor grad irrelevant for mange. Er dagens forretningsmodell også gjeldende for fremtiden, eller er det skjedd teknologiske fremskritt som gjør at du må endre forretningsmodell? Dette må balanseres mot å ha en stabilitet for dagens forretningsmodell. Det kan blant annet løses ved at man enten kjører et sidespor, eller investerer, kjøper opp et selskap som løser samme problem men med en annen forretningsmodell.

Hugo Pereira er en av hovedtalerne under årets The Shift-konferanse.

14. november kommer han, Yara Paoli og Sean Ellis til Shifters konferanse The Shift, hvor de skal snakke om hvordan bygge vekst i fysiske og digitale produkter og tjenester.

Hvis du ennå ikke har skaffet deg en billett til The Shift, så bør du gjøre det nå. Her!