ReMarkable-teamet i 2017. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

En reMarkable dag er nær: Europarekordholderne i forhåndssalg sender 11.000 nettbrett ut i verden

Publisert Sist oppdatert

Noen har kanskje vært bekymret for om reMarkable kunne klare å levere, men nå har oppstartsselskapet datoen klar for utsending.

– Vi gleder oss enormt til vi kan begynne å sende ut de første enhetene til tusenvis av kunder. Før vi satte i gang forhåndssalgskampanjen vår i fjor så tok vi avgjørelsen på når vi skulle begynne å sende ut enheter til kundene våre. Vi visste at det var risiko for utsettelser dersom noe gikk galt, men planen vår viste at det skulle være mulig å begynne å sende ut enheter i slutten av august. Den fristen har vaket i bakhodet vårt siden dag én og og vi har stått på som gale for å levere det vi har lovet kundene våre, forteller kommunikasjonssjef Henrik Gustav Faller i reMarkable.

Klare på å levere

Startupen bak nettbrettet som skal gjenskape papirfølelsen, satte det som etter alt å dømme er ny europarekord i forhåndssalg av et hardwareprodukt.  På 24 timer solgte reMarkable for halvannen million kroner før jul i fjor. Frem til mai var det imidlertid stille fra selskapet. Da viste det seg at det utrolige salget de første timene, ikke dabbet av, men hadde passert 100 millioner kroner.

Mange utenfor selskapet har nok vært bekymret for om reMarkable virkelig kunne klare å levere både teknisk og så store kvanta. Men selskapet har hele tiden fastslått at de har kontroll.

– På den ene siden har vi lovet mye, på den andre siden er løftene basert på funksjonalitet vi har hatt på prototypen hele tiden. Så vi har egentlig vært forsiktig, og heller vært klare på at vi skal levere, sa gründer Magnus Haug Wanberg til Shifter før sommeren.

Gründer Magnus Haug Wanberg i reMarkable. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Nå har selskapet altså klar shippingdatoen, nærmere bestemt 29. august.

Jobber beinhardt videre

Den digitale notatblokka til reMarkable beskrives som en «mottrend-device», en løsning som tvinger deg til å konsentrere deg om det du bør konsentrere deg om. Foruten å gjenskape lese-, skrive- og tegnefølelsen fra papir, har den noen ytterst få funksjoner. Det er ingen Facebook, ingen Instagram, ingen Twitter eller andre forstyrrende elementer. Noe som har falt i smak hos en online-generasjon som også ønsker å koble av.

– Vi er stolte over at alle som kjøpte som del av den første produksjonsbatchen nå ser ut til å få levert sine enheter i slutten av august og i begynnelsen av september. Samtidig vet vi at det kommer til å dukke opp utfordringer når så mange tusen mennesker får en reMarkable i hendene, så vi er klare til å jobbe beinhardt videre, understreker kommunikasjonssjef Henrik Gustav Faller.

Teamet i reMarkable fra i fjor, som nå raskt har blitt flere. Foran fra venstre: VP Communication Henrik Gustav Faller, gründer og CEO Magnus Haug Wanberg, CMO Magnus Heimsjø. Bak fra venstre: VP Marketing Sigurd Gran-Jansen, CDO Mats Herding Solberg, VP Tech Øyvind Skaar , CTO Martin Sandsmark. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Han legger ikke skjul på at produktutviklingen har vært krevende.

– Folk flest vet nok ikke hvor utfordrende det er å lage et hardware-produkt, med tilhørende apper og skyløsning i stor skala. Med så mange bevegelige deler så er vi veldig fornøyde med at vi ikke har hatt noen store problemer på veien. At vi ser ut til å lande dette i henhold til planen skyldes at teamet har gjort en fantastisk jobb, og at mange av veivalgene vi har gjort har vist seg å være riktige, påpeker Faller.

Ingen sommerferie

Det har ikke blitt så mye sommerferie på teamet i år.

– Vi ser ikke akkurat for oss noen utvidet høstferie heller, for å si det sånn.

Salget har fortsatt å gå veldig bra.

– Vi har økt størrelsen på teamet betydelig de siste månedene, og selv om arbeidspresset er høyt, så går utviklingen i riktig retning. Det er dette vi jobber for, og vi gleder oss til fortsettelsen.

I bloggen til reMarkable kan du lese mer om selskapets arbeid og tankene fremover.