GoMore Norge fra venstre: Lukas Paulikas, Klara Bergkvist, Åsmund Hogstad Johnsen, Tina Desiré Andersen og Ioana Costin. Foto: Gomore

Nabobil-konkurrent hentet 47,5 millioner kroner. Nabobil på ny pengejakt.

Publisert Sist oppdatert

Bildelingstjenesten GoMore hentet i mars en investering på fem millioner euro, eller 47,5 millioner kroner fra forsikringsgiganten Macif, men de ser ikke på Nabobil som en konkurrent.

–Investeringen gir oss muligheten til å fortsette vår internasjonale vekst i tillegg til å forbedre nettside og app. Det er stor interesse for privat bilutleie i Norge. Vi vokser over 100 prosent sammenlignet med 2016. Mot høsten satser vi på å få nordmenn til å dele bilen også mens de bruker den selv, sier norgessjef Åsmund Hogstad til Shifter.

GoMore er ifølge Hogstad Skandinavias største bildelingstjeneste med 700.000 medlemmer i Norge, Sverige og Danmark. Av disse er om lag 500.000 medlemmer i Danmark, hvor tjenesten opprinnelig kommer fra.

–I tillegg har vi startet avdeling i Spania og nå også i Frankrike, sier Hogstad.

100 prosent vekst, men fortsatt bak Nabobil

I Norge har selskapet passert 50.000 registrerte brukere og har 2008 biler registrert for utleie, som er lignende tall Nabobil hadde for ett år siden.

3248 har opprettet skyss via GoMore, og ifølge Hogstad, sier en av fire brukere at de er villige til å ta med seg en passasjer når de er ute og kjører.

GoMore mener de skiller seg fra Nabobil ved å tilby medlemmene samkjøring når de bruker bilen, samt at de tilbyr leasingbil som kan brukes både til utleie og samkjøring.

–De som ikke har bil har da muligheten til å reise i en annen bil eller ta styringen i en leid bil. Denne "holistiske" tilgangen til deling gjør at våre medlemmer får flere behov dekket, hyppigere,  samtidig som at vi har flere ben å stå på forretningsmessig, sier Hogstad.

Krevende å tilby tre nye tjenester

Han forteller at deres utfordring er nettopp at de tilbyr tre tjenester, ikke bare én som Nabobil.

–Derfor krever våre konsepter fokus på utdanning av markedet og sjonglering mellom tilbud og etterspørsel for flere konsepter samtidig. Eksempelvis er samkjøring som konsept fortsatt er i barnestadiet, og det er en utfordring å endre folks reisevaner. Nabobil er som sådan ikke vår konkurrent, men snarere gamle vaner og tanker om bilbruk er vår største vekstbarriére, sier han.

Det norske teamet består foreløpig av fem ansatte pluss to hjelpende hender fra hovedkontoret i Danmark.

–Vi har nettopp startet å flytte deler av våre aktiviteter til Tøyen Start-up Village, og deler tiden mellom Oslo og København.

Nabobil på pengejakt

Nabobil-sjef Even Heggernes fortalte til DN i forrige uke at de nylig hadde nådd en milepæl.

–Vi hadde over tusen bookinger på en uke. Det er tegn på at ting går i riktig retning, sa han til DN.

Selskapet har, ifølge DN, totalt hentet inn 15 millioner kroner fra investorer, og at Nabobil i disse dager jobber med å hente inn ny kapital.



http://shifter.no/index.php/2016/11/28/bilforhandlergruppe-nabobil-grunder-konsernsjef-investerer-fem-millioner-kroner-nabobil/

http://shifter.no/index.php/2017/02/10/nabobil-kaprer-markedssjef-dnv-gl/