Helge Thorbjørnsen ved Norges Handelshøyskole Foto: Flickr/Aiflore, NHH

Handelshøyskolen satser på gründere: Denne «gullrekka» av forelesere skal inspirere studentene til å «tenke stort»

Publisert Sist oppdatert

Norges Handelshøyskole  og Gelato samarbeider om det nye superstudiet.

Noen vil nok hevde at Norges Handelshøyskole (NHH) har slumret lenge. Den ærverdige institusjonen har vel vært mer kjent som inkubator av norske toppledere enn vågale startups – og ikke en innovasjonens høyborg. Men når Handelshøyskolen først gjør det, gjør de det til de grader.

Sammen med suksesstartupen Gelato har Handelshøyskolen snekret sammen en ytterst imponerende forelesningsrekke denne høsten. Hotellkongen Petter Stordalen og Northzones Tellef Thorleifsson er blant de som representerer Norge. Fra utlandet kommer en rekke navn som har eller har hatt tentaklene i selskaper som Netflix, Morgan Stanley, Intel, Google, Facebook og Amazon. Eller som viserektor og kurskoordinator Helge Thorbjørnsen kaller det:

«En helt unik rekke med inspirerende forelesere med bred internasjonal erfaring fra alle sidene ved entreprenørskap.»

Inspirere til å tenke stort

Mens NTNU har hatt sin Entreprenørskole, forbeholdt de med teknologiutdanning, får NHH nå sitt kurs i Global Business Venturing.

− Vi ønsker å satse tydeligere på innovasjon og entreprenørskap, og dette kurset er et viktig ledd i den satsingen. Målet med kurset er å inspirere studentene til å tenke stort og skalerbart innen entreprenørskap og gi dem både erfaringsbasert og teoretisk kunnskap med på reisen, forteller Thorbjørnsen.

Han understreker at NHH alltid har tenkt internasjonalt, men at dette kurset er mye mer praktisk enn vanlige masterkurs.

Skape disruptive selskaper

Det er heller ikke vanlig at Handelshøyskolen teamer opp med en startup når de utformer masterkursene. Gelato har på den annen side ekspandert så raskt og tjener så gode penger, at selskapet snart ikke kan kalles en startup av andre grunner enn at det er relativt kort tid siden de startet opp.

Gelato-gründer Henrik Müller-Hansen sier de ønsker å bidra til å skape et fundamentet for det han kaller «neste generasjons entreprenører». Han tror gjesteforeleserne på høstens kurs på Norges Handelshøyskole kan være et første steg på veien.

– Norge er et fantastisk land for entreprenørskap og tilbyr rammebetingelser i verdensklasse. Nå skal vi gjøre dem enda bedre for å kunne etablere globale, disruptive selskaper. Vi tror innovasjon drives av utdannelse og kunnskap. Derfor er NHH-iniativet så viktig. Høstsemesteret på NHH kommer til å bli magisk for de 50 utvalgte studentene, mener Gelato-gründeren.

Teknologer vs økonomer

I de fleste selskaper som virkelig lykkes, er det en god miks av teknologer og økonomer, ifølge Müller-Hansen. Dersom man kan få de ulike fagretningene til å jobbe sammen allerede fra studietiden, kan det generere ideer og løsninger på en langt mer effektiv måte enn i dag.

– Men da må man vel legge vekk noe av den "rivaliseringen" som er mellom økonomer og ingeniører i dag, kanskje? 

– Jeg har aldri følt den rivaliseringen. Fremtiden dreier seg om å skape de beste og flinkeste studentene her i Norge. Hvis det eksisterer en konkurranse, er den iallfall ikke mellom institusjoner i vårt eget land, fastslår Müller-Hansen.

Konkurrentene er ikke NHH, BI eller NTNU – i et globalt marked er det heller prestisjeuniversiteter som Stanford University, INSEAD og London Business School.

Olje utenfor

– Norge er et av verdens beste land å bo i. Hvis vi kan få utdanningssystemet til å utnytte disse forutsetningene, så har vi et fundament som er veldig sterkt. Vi kan tiltrekke oss studenter fra hele verden, tror Gelato-gründeren.

Müller-Hansen mener det er en fantastisk liste av foredragsholdere fra hele verden. En bransje er imidlertid holdt noe utenfor.

– Vi har allerede veldig mange «enhjørninger» innen olje og gass. Her er vi i verdensklasse. Målet er å sikre samme solide posisjon i andre bransjer, sier Müller-Hansen.

Entusiastisk startupbransje

Helge Thorbjørnsen beskriver den norske startupbransjen som «voksende og entusiastisk, men med et noe manglende økosystem for å få skikkelig fart – spesielt på finansieringssiden».

− Men det er store forskjeller på tvers av bransjer, og i enkelte sektorer har det lenge vært god fart, mener Thorbjørnsen.

Han mener Norge kan bli enda bedre på entreprenørskap ved å redusere risikoen for gründere både i form av skattesystem og offentlige ordninger som Lånekassen, men også gjennom å designe økosystemer for entreprenørskap med litt smell i. Selv har Thorbjørnsen vært medgründer i blant annet Sixty, et selskap som lager interaktive TV-løsninger.

− Jeg har fått ganske god innsikt i utfordringene og mulighetene knyttet til internasjonal ekspansjon og skalerbarhet. I tillegg har jeg lært mye rundt viktigheten av utvelgelse og sammensetning av nøkkelmedarbeidere, sier Thorbjørnsen.

Å jobbe på tvers av fag er sunt

Heller ikke viserektoren opplever at det er noen stor rivalisering mellom teknologer og økonomer.

− Utfordringene er snarere at de ikke alltid har like stor innsikt i hverandre sine fag. Å lære å jobbe i team med studenter fra andre fagområder er naturligvis sunt.

− Hva skal Norge leve av når olje og gass blir en mindre viktig del nå og fremover?

− Tradisjonelle næringer som petroleum og havbruk vil være viktig også fremover, men veksten vil og bør komme innen tjenestesektoren. Du skal ikke lenger vekk enn til Sverige for å finne «enhjørninger» innen teknologi og nye tjenester. Vi tenker ofte for smått og lokalt når det gjelder entreprenørskap, mener Thorbjørnsen.

Norge har egenskapene

− Kan vi klare å skape tech på samme måte som Stockholm og Sverige har klart det, og hvordan skal det skje?

− For å klare det på samme måte som Sverige tror jeg vi må lage et så attraktivt økosystem at vi tiltrekker oss de beste hodene også internasjonalt. Silicon Valley er en smeltedigel av entreprenører fra hele verden. Norge har rammebetingelsene, tryggheten, livsstilen og forutsigbarheten mange grundere søker, men mangler ambisjonene, kulturen, visjonene og risikokapitalen. I tillegg er det slik at de beste hodene fra NHH stort sett begynner i store trygge selskaper. I USA starter de oftere egen bedrift, forklarer han.

Her er forelesningslista (passer best på engelsk):

Anders Misund - Norwegian head of EQT Partners, a leading private equity group with EUR ~29 billion in raised capital. Chairman of the Norwegian Venture Capital Association and a NHH graduate. On the panel.

Barbara Hüppe - Head of Corporate Communications at Gelato. Spent the last 15 years working in communications within eBay, PayPal and Mozilla / Firefox. Lecture: Marketing for disruptive growth.

David Bizer - Founder of Talent Fountain. Hired over 5000 individuals for Netscape, Google, Apple and Facebook. Lecture: How to hire and build a team that delivers products and services that change industries.

David Placek - Founder of Lexicon Branding. Created brand names such as: Intel’s Pentium, Microsoft’s Azure, Blackberry and Apple’s PowerBook. Lecturer at Stanford. Lecture: How to build a global brand.

Enrique Pérez-Hernández - Head of Technology Banking for EMEA at Morgan Stanley. Works with founders and tech companies across the world. Lecture: The transition from a tech start-up to a public company.

Helge Thorbjørnsen - Vice Rector at NHH. Professor of Marketing at NHH at age 32. Has studied innovation and marketing of disruptive products and services for over a decade. Course professor.

Henrik Müller-Hansen - Founder of Gelato. Left as CEO of Tele2 Norway at the age of 34 and founded Gelato. Lecture: From an idea to a global company - part of transforming one of the world´s largest industries.

Jörg Rheinboldt - CEO of Axel Springer Plug and Play Accelerator. Founded Alando (sold to eBay) with the Samwer brothers (Rocket Internet). Lecture: Managing entrepreneurial challenges.

Måns Hosk - Co-founder of Kurppa Hosk, a creative agency advising renowned brands such as Pinterest, Armani and Estée Lauder. Lecture: Marketing for disruptive growth.

Mark Bertelsen - Senior Partner at Wilson Sonsini Goodrich & Rosati (WSGR). Nearly 40 years in Silicon Valley. Supporting companies like: Apple, Google, Amazon, Netflix, Genentech, Salesforce and Tesla. Lecture: The history of Silicon Valley and why it´s the startup hub of the world.

Nadav Shir - Researcher and teacher at Stockholm School of Economics and a­liated with New York University, Stern School of Business. Latest research focused on motivation and innovation. Lecture: Happiness spurs innovation.

Norman Fiore - Founder of Dawn Capital, a venture fund investing in European start-ups such as: iZettle, Automile, Mimecast and Gelato. Lecture: Pitching for Venture Capital. Paul Papadimitriou - Founder of Intelligencr. Advises companies like Microsoft, eBay, Fujitsu and Tumblr on innovation strategy. Lecture: The emergence of a new age for entrepreneurs.

Petter A. Stordalen - Investor, advocate for green capitalism and hotel entrepreneur. Owner of Nordic Choice Hotels, with 184 hotels and 13 000 employees. Lecture: Thinking big and bold - Key drivers for success.

Tellef Thorleifsson - Co-founder of Northzone, a EUR 1 billion venture fund that has made over 100 investments. Primary areas of focus are fintech, infrastructure and SaaS. On the panel.

 

Diskuter dette og mye annet på vår Facebook-side og Twitter. Lik vår Facebookside og du får flere saker som dette opp i strømmen din.