Naeem Lakhani, Eirik Svendsen og Sergio Rodriguez starter nytt matfond under Katapult-paraplyen. Foto: Magnus Peter Harnes

Forlater toppjobb i britisk mediegigant: Starter internasjonalt foodtech-fond med Katapult

Publisert Sist oppdatert

Etter måneder med "uformelle samtaler", hopper norsk innovasjonssjef av internasjonal mediegigant for å starte nytt matfond med Katapult.

– Vi har flydd litt under radaren så langt, men nå går vi virkelig i gang. Hardere og raskere enn vi hadde regnet med.

Det sier Eirik Svendsen, som i et drøyt halvår har snakket med impact-akseleratoren Katapult om å danne et nytt venturefond for investeringer i startups som vil velte om på matbransjen.

Nå blir fondet en realitet, og får navnet Katapult Food. Det bekrefter co-founder i Katapult Food, Anders H. Lier, overfor Shifter.

Management-teamet i det nye fondet vil være operativt mot slutten av året, mens moderselskapet Katapult nå har startet fundraisingen.

– Vi har forhørt oss i markedet, og det er stor interesse for dette blant sterke partnere, sier han.

Globale investeringer

Initiativtakeren bak fondet, som skal ha hovedkontor i London, er norske Eirik Svendsen.

Han har ledet innovasjonsarbeidet i den britiske mediegruppen Reach plc (tidligere Trinity Mirror) siden 2016. Gruppen står bak aviser som Daily Mirror, Daily Express, Sunday People, Daily Record, Daily Star og OK!, samt en rekke regionale og lokale aviser i Storbritannia. Svendsen har også lederposisjoner i Schibsted og Escenic på CVen.

– Dette er et vekstområde. Det er mange akseleratorprogrammer, men de er drevet av ulike intensjoner. Det er også mange andre landbruks- eller matfond, men de store konsentrer seg om corporates eller private equity, sier Svendsen.

Verken han eller Katapult-partner Lier vil tallfeste ønsket størrelse på det nye fondet ennå, men forteller at de vil gjøre investeringer over hele verden og "utfordre hele verdikjeden i matbransjen".

I forrige uke gjestet Svendsen Katapults årlige festival, Future Fest, hvor en rekke impact-startups presenterte sine ideer for potensielle investorer. Flere, deriblant norske Farmable og brasilianske AWÍ Superfoods , tok for seg områder som det nye fondet vil konsentrere seg om.

Les også: Sikrer maten med satellitter - fikk storkontrakt med FN

Shifter har det siste året omtalt flere andre norske startups med et felles mål om å redusere matsvinn.

Selskapet bak en holdbarhetsindikator som kan måle temperaturer over tid, Keep-it Technologies, fikk i fjor hylleplass hos Rema 1000.

TotalCtrl var også blant dem som sanket oppmerksomhet for sin metode. Selskapet gjør en «sømløs integrering» i et eksisterende system, for eksempel i en kjøpsapp – og tilbyr digital datostempling og autogenererte oppskrifter, basert på produktbasen til hver enkelt bruker.

I fjor ble selskapet listet i en prestisjekåring med Amazon og Walmart.

– Det er mye interessant der ute, og vi må nå finne ut hva som har mest potensiale. Vi ser også at mer og mer risikokapital finner veien inn i markedet. Men vi ser ikke på det som konkurranse. Når vi snakker med andre fond, diskuterer vi hvordan vi kan jobbe sammen, sier Svendsen.

Rapper tech-duo

Som likeverdige partnere i Katapult Food har Svendsen med seg spanske Sergio Rodriguez og briten Naeem Lakhani.

De to ble hentet av nordmannen til ledergruppen for disrupsjon i Reach plc, hvor de jobbet som henholdsvis Chief Technology Officer (CTO) og Chief Data Officer (CDO). Alle tre er nå inne i oppsigelsestiden i Reach.

– Vi utfyller hverandre. Jeg er lettvekteren, og har blitt den som tar seg av forretningene. De to andre er tungvekterne på teknologi og data, sier Svendsen, som forteller at trioen er ferdig med sine forpliktelser i mediekonsernet i oktober.

Han tror nøkkelen for å lykkes er, som han også vektla i sin gamle jobb, å kombinere spesialkunnskap om markedet med en felles strategisk idé. Svendsen, Rodriguez og Lakhani har kommet frem til at de vil "demokratisere landbruk".

– Det innebærer å gjøre terskelen lavere for å entre landbruksnæringen. Bønder er faktisk blant de minst incentiverte folka i verdikjeden. Det vil vi endre radikalt, sier Svendsen.

– Det finnes for lite sensorer, for lite data. Ganske mye kan gjøres ganske billig og raskt. Dette er definitivt et sted som trender, og mange robotselskaper er blant dem som snuser på markedet. Så det er noe vi må se på.