FinSHIFT 21.06.2023

Vipps vil vinne lojalitet gjennom kundeklubbene

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Vipps kundeklubb-registrering

Hva er saken?

Vipps tror de har funnet svaret på det litt irriterende spørsmålet de fleste av oss har fått når vi skal betale i en butikk. Er du medlem?

Sammen med svenske Voyado, Skandinavias største leverandør av kunde- og lojalitetsløsninger, lanserer Vipps nå en løsning som gjør det mulig å bruke Vipps Logg inn for å finne ut om du allerede er medlem, eller bli det på bare et par tastetrykk.

Det er noe som ikke minst butikkene er interessert i. Medlemklubbene er blitt en stadig viktigere kilde til det digitale gullet - kundedata.

Problemet er bare at det evige spørsmålet, Er du medlem?, ikke er en særlig effektiv måte for få folk til å bli medlem og begynne bidra til datainnsamlingen.

Et nylig gjennomført pilotprosjekt sammen med Stormberg tyder på at Vipps-løsningen kan bidra til å endre på dette. Ifølge Stormberg lå selskapet tidligere på en fullføringsgrad for påbegynte innmeldinger på rundt 30 prosent. Etter at de tok i bruk Kundeklubb med Vipps i pilotprosjekt gikk den opp til 90 prosent.

Hvorfor er dette interessant?

På papiret kan det se ut som om Vipps er på sporet av noe som nesten skulle kunne kalles et kinderegg.

Hvis økningen i antall påmeldinger fra Stormberg-forsøket holder seg over tid, vil nok butikkene stå i kø for å være med. Noe kommersiell leder Vegar Heir er fullt klar over:

– Vi vil jo få rullet ut dette så fort som mulig, sier han til Shifter.

Payoffen for kundene er ikke først og fremst at det blir enklere å melde seg inn i en medlemsklubb, selv om det må være enkelt for at noen skal gidde å gjøre det. Den virkelig belønningen er at Vipps ser for seg at appen blir stedet som samler og holder styr på kundens ulike medlemskap. Det blir også stedet hvor kundene får tilsendt alle tilbud som skal motivere dem til å fortsette være medlemmer i en klubb.

Det finnes selvfølgelig også en ikke ubetydelig bonus for Vipps selv. Helt siden starten har betaling i fysiske butikker vært det svake leddet i Vipps’ betalingstilbud. Det storslåtte forsøket med QR-koder i betalingsterminalene ble alt annet enn en suksess - og nedlagt i begynnelsen av året.

Nå finnes det en mulighet til å gjøre i hvert fall et lite comeback på området. API-plattformen som fikser hele medlemskapsprosessen er også klargjort slik at butikken samtidig kan sende en betalingsgodkjenning til kundens app, slik at betalingen blir gjennomført på sammen måte som når man betaler for en bussbillett eller leie av sparkesykkel.

Hva er konsekvensen?

Vipps har aldri vært redde for å teste ut nye ting. Det har gitt selskapet både store suksesser og skikkelig fiaskoer.

Hvor Kundeklubb med Vipps ender, gjenstår å se. Butikker og kunder vil ganske så sikkert like løsningen.

Det store spørsmålet er om Vipps klarer å overbevise butikkene om at Vipps-betaling også er konkurransedyktig på pris sammenlignet med vanlige kortbetalinger via tæpping eller mobil i betalingsterminalen. Betalingsmuligheten er ikke en obligatorisk del av løsningen. Hver enkelt butikk velger selv om den skal tilbys.

Det vil naturligvis ikke være i nærheten av volumene til vanlige kortbetalinger, eller en gang mobilbetalinger i terminaler, men alternativet burde ha forutsetninger for å kapre mer enn de to promille av markedet som QR-kodene klarte.

Relaterte saker:

Nå skal Vipps bli samlested for butikkenes kundeklubber
Vipps-funksjon legges ned: «Ingen hemmelighet at det finnes enklere løsninger