Bank og finans

«Vi tror veldig sterkt på at regnskapssystem er noe du vil kjøpe hos bankene»

Uni Micro er ERP-leverandøren som satset på bankene i «kampen om kundeflaten» og er på vei mot en tredobling av antallet kunder.

Kjartan Solvi i Uni Micro mener banken er veien til regnskapssystemet.
Publisert Sist oppdatert

– Siden 2019 har vi lansert 16 nye regnskapssystemer. Vårt eget Uni Economy, DNB Regnskap og 14 Sparebank 1-systemer. Det synes vi er mer enn godkjent i en bransje der forretningsmodellen har vært ganske så statisk de siste 30 årene, Kjartan Solvi, administrerende direktør i Uni Micro til Shifter.

Resultatet er en konsekvens av satsingen Uni Micro kaller «headless ERP». Det vil si en forretningsmodell der den egenutviklede plattformen Softrig har all nødvendig kjernefunksjonalitet til et regnskapssystem.

På toppen av Softrig kan andre aktører plassere sitt eget «hode», som kobler seg til «kroppen» ved hjelp av API-er. Det er en modell selskapet fortsatt er alene om i Norge, og som er lite utbredt internasjonalt, ifølge Solvi.

– Vår strategi er jo helt klart «regnskap-as-a-service». Brukerflate og kundedata skal kunne eies av andre. Vi mener vi kan få betydelig større distribusjon på den måten, sier Solvi.

LES OGSÅ: «Det er definitivt Visma som er den store stygge ulven for bankene i dag»

Måtte i tenke i nye baner

Prosessen begynte allerede i 2015, da Uni Micro, som har røttene helt tilbake til 1986, skulle begynne å utvikle den fjerde generasjonens regnskapssystem. Konklusjonen var at et nytt, oppdatert system som gjorde mer av det samme, ikke ville være nok for å virkelig kunne konkurrere med giganten Vismas ulike inkarnasjoner av regnskapssystemer.

– Vi var nødt til å tenke i nye baner. Da kalte vi det ikke plattform, men grunnprinsippet var det samme. En veldig sterk kjerne basert på regnskap, lønn, salg og reskontro, og en strategi som gikk ut på at andre kunne bruke våre løsninger inn i sine applikasjoner ved hjelp av API-er, sier Solvi.

– Det viktige var at vi skjønte at veien videre gikk gjennom samarbeid, legger han til.

LES OGSÅ: Storbankene bereder grunnen for et «Vipps» for regnskap

Stort kakestykke bedre enn liten kake

Uni Micro begynte med å bygge bransjespesifikke løsninger for blant annet frisører, transport og pensjon, som fortsatt er en del av tilbudet. Men det var med bankene, som ting virkelig begynte å skje.

– Vi har jobbet etter den gamle gode logikken at en stor bit av en veldig stor kake er bedre enn en hel liten kake. Og bankenes distribusjonskraft er så sterk at det ville bedre våre muligheter å nå ut, sier han.

I november 2020, ble Norges to største bankaktører, DNB (40 prosent) og Sparebank 1 (27 prosent), hovedeiere i selskapet, og samtidig de to viktigste kundene.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Rapporter peker i én retning

Kjøpet kom et par måneder etter at Cicero Consulting hadde lagt frem tall på at for 64 prosent av norske småbedrifter var regnskapssystemet den fortrukne flaten for styring av bedriftens økonomi. Analyseselskapet kom samtidig med en advarsel om at bankene risikerte å miste grepet om SMB-kundene.

Det budskapet ble gjentatt i den nye rapporten «SMB-kampen fortsetter», som viste at andelen selskaper som vil gjøre jobben i regnskapssystemet hadde økt til 81 prosent. Budskapet var at alt taler for at regnskapssystemet vil bli den foretrukne flaten. Petter Solerød, analyseansvarlig for bank i Cicero, konkluderte med at det store gjenværende spørsmålet, var om det blir bankene eller ERP-leverandørene som er eieren.

LES OGSÅ: Fra dopapir og russebuss til regnskap – nå vil gründerne utfordre giganten Visma

Ståltro på bankene

Etter to år med banker som hovedeiere og en virksomhet i vekst, er svaret fra Solvi gitt.

– Vi tror veldig sterkt på at regnskapssystem er noe du vil kjøpe hos bankene. Det vil være et stort skifte i denne bransjen, og det er noe vi vil være med på,

Kundeveksten til Uni Micro viser også at noe begynner å skje. I fjor passerte antallet kunder i regnskapssystemene som er bygget på Softrig-plattformen 10.000. I mars i år passerte de 20.000.

Majoriteten av kundene kommer fortsatt fra selskapets eget Uni Economy, men det er i endring. Ifølge Solvi er kundeveksten både hos DNB Regnskap og Sparebank 1 så god at han har godt håp om at kundene skal ha passert 30.000 før året er omme.

Fiken-konkurranse

Sett det til det totale antallet regnskapskunder i Norge, er det forsvinnende lite, men Solvi mener at bankene sakte, men sikkert vil spise sig inn og ta over som leverandør av regnskapssystemer til idrettsforeninger, enkeltmannsforetak og småbedrifter, helt opp til en årsomsetning på ti millioner kroner. En anledning, mener Solvi, er at det vil være hensiktsmessig for mange små kunder som uansett må vende seg til banker for tjenester som likviditet, finansiering og pensjon.

– Sett fra en sluttkundes ståsted er det veldig viktig at bank og regnskap samarbeider, sier Solvi.

– Vil dere ikke gå Fiken i næringen, med et så tydelig fokus på småbedrifter.

– Fiken er dyktige og har gjort det utrolig bra, men det er klart av vi posisjonerer oss inn i konkurranse med dem, sier Solvi, men legger til at det bare er en del av bildet.

– Softrig-plattformen leverer løsninger til kunder i de fleste segment og størrelser, vi skal konkurrere om småbedrifter, men også være et system bedriftene kan vokse med.

Regnskapsførere må være med

Samarbeidet med DNB og Sparebank 1 skal i like stor grad vende seg til regnskapsførere. Nå i mai lanserte Uni Micro et nytt produkt kalt Consolve, som skal gjøre livet enklere for regnskapsførere med flere klienter.

I Consolve kan regnskapsføreren logge inn et sted å ha tilgang til alle klienter uansett hvilke Softrig-baserte systemer de bruker.

– Skal vi lykkes med konseptet bank + regnskap er vi avhengig av at regnskapsføreren også har en posisjon i dette, og vi kan bli en god vei inn for dem, sier Solvi.

Haster ikke med eksport

Med en skalerbar plattformmodell og en voksende, betalende kundemasse, pleier jo eksport å være neste fase, men for Kjartan Solvi og Uni Micro står det ikke veldig høyt på prioriteringslisten.

– Norske banker er ekstremt mye mer digitale enn nesten alle lands banker. Det ville være vanskelig å finne noen banker andre steder, som er digitale nok til å klare det vi gjør med DNB og Sparebank 1, sier Solvi.

– Det vil sikkert endre seg, men per i dag er ikke eksport så viktig.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*