fintech

Vekstbrems for Dintero

Når norske restauranter i løpet av 2022 kunne slutte med pandemitilstander, mistet betalingsselskapet Dintero store inntektsvolumer.

Dintero-sjef Daro Navaratnam måtte jobbe hardt for inntektsveksten i 2022.
Publisert

Fintech-selskapet Dintero bygger en markedsplass for betalingsløsninger.

– 2021 var egentlig mye et unntaksår for oss. På grunn av pandemien fikk vi plutselig litt over 500 restauranter som brukte oss på betaling. Det gjorde at vi nesten tredoblet de gjentakende inntektene fra året før, forteller Dintero-sjef Daro Navaratnam til Shifter og fortsetter:

– Når de så gikk tilbake til vanlig betaling i fjor, ble det et hardt år for oss å få dekket opp for 500+ restauranter som brukte mye QR- betaling. I tillegg til at netthandelen også gikk ned.

Ti prosent vekst

Ifølge Navaratnam klarte selskapet likevel å nå omtrent ti prosents vekst på de gjentakende inntektene i 2022.

Det er imidlertid ikke helt enkelt å få øye på i årsresultatet, som ble klart for noen uker siden. Der ser det tilsynelatende ut som om driftsinntektene falt med omtrent en halv million fra 11,1 millioner kroner i 2021 til 10,6 millioner kroner i fjor.

Navaratnam forklarer det med at selskapet i 2021 inntektsførte snaut 1,5 millioner kroner fra Skattefunn, mens samtlige inntekter i fjor var rene salgsinntekter.

40 prosents økning

Kostnadene til Dintero økte med rundt 40 prosent fra 14,7 millioner i 2021 til 20,8 millioner i fjor. Det samtidig som lønnskostnadene er nesten uforandret.

– Vi har brukt store penger på utvikling, og har hatt en god del eksterne konsulenter inne som har jobbet med noen større prosjekter, som skal gi oss enda mer kontroll på teknologien, sier Navaratnam.

Dermed endte 2022 med et underskudd på 10,2 millioner kroner. Det var en god del større en året før, da underskuddet endte på 3,6 millioner kroner.

På budsjett i år

Navaratnam er imidlertid ikke urolig for det langsiktige målet om å bygge en markedsplass for betalinger påvirkes.

I bunn og grunn lager Dintero en checkout-løsning som ikke legger noen premisser for betalingsmetoder. Målet er at en nettbutikk skal kunne velge akkurat de betalingsformer butikken selv ønsker. Standardløsningen til norske kunder, har bestått av Vipps, kortbetalinger fra Visa og Mastercard og faktura og «kjøp nå, betal senere»-løsninger gjennom Walley.

I år har Klarna, Apple Pay og Google Pay blitt lagt til som betalingsformer, og mer er på gang ifølge Dintero-sjefen.

– Vi fortsatt med vår fokusering på teknologi, og økonomisk er vi på budsjett i år, sier Daro Navaratnam.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen