FINTECH

Ukjent «norsk» fintech tjener millioner og har både Visa og storbanker på kundelisten

Gigantisk database med transaksjonsdata fra noen av verdens største selskaper, gjør Paytech Commercial til sjelden fintech-suksess.

Fintech-gründer Nicki Bull Bisgaard har internasjonal suksess.
Fintech-gründer Nicki Bull Bisgaard har internasjonal suksess.
Publisert

 Har du ikke hørt om Paytech Commercial, er det ikke så rart.

Det er en bedrift som har alle sine kunder i USA og Storbritannia. som aldri har hatt virksomhet i Norge, men som likevel er et norsk AS registrert i Brønnøysund.

På kundelisten står kortgigantene Visa og Mastercard og storbanker som Citi, HSBC og Lloyds. Alle er de interessert i å ta bruk selskapets analyseverktøy,

Vincent Eavis, adm. dir. Paytech Commercial
Vincent Eavis, adm. dir. Paytech Commercial

Interessen tar utgangspunkt i en database med informasjon fra 600 store bedrifter (mange Fortune 500-selskaper), som britene Vincent Eavis og Steven Homewood i det stille har bygget opp, over de siste tre-fire årene. Totalt handler det om data fra over 200 millioner innkjøp fra over seks millioner leverandører.

Nå er salget av analyseverktøyet på vei å ta av skikkelig. 

Salget begynte så smått i 2020. I fjor omsatte selskapet for 13,5 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på i underkant av to millioner kroner.

I år peker tallene mot en omsetning på i overkant av 40 millioner kroner og en gevinst på opp imot 15 millioner kroner.

– Vi har laget en database som er helt unik. Det finnes ingen andre som har så nye betalingsrelatert innkjøpsinformasjon som vi har. Den er det mange skikkelig store selskaper har glede av, sier styreleder i Paytech Commercial, Nicki Bull Bisgaard til Shifter og legger til:

– Vi sikrer at banker og bedrifter får det beste egnede betalingsmiddelet for ulike kjøpskategorier hos ulike leverandører, fortsetter han.

For Shifters lesere er fintech-gründer Nicki Bull Bisgaard nok mest kjent som mannen bak Eedenbull. Og det er også han som er årsaken til at Shifter forteller historien om Paytech Commercial.

Det er nemlig et av tre selskaper som inngår i interessesfæren til Bisgaards egen fintech-baby Paytech Group, som han eier 100 prosent av selv.

Han har jobbet internasjonalt med kort og betalinger i over 30 år. Han startet Paytech Consulting allerede i 1999. Opp gjennom årene har selskapet levert konsulenttjenester til rundt 800 prosjekter i over 30 land over hele verden.

«Utlandet er jo et mye større land enn Norge», er Bisgaard enkle forklaring til hvorfor han i hovedsak har jobbet utenfor Norge.

Konsulentvirksomheten er det største selskapet i gruppen og omsatte i 2021 for 61 millioner og fikk et resultat før skatt på minus 2,1 millioner. Det er heleid av Paytech Group.

I nevnte Paytech Commercial eier Bisgaard 51 prosent, mens Vincent Eavis eier resten.

Det tredje selskapet er Eedenbull. Der deler Paytech Group (45%) eierskapet med blant andre Eika-gruppen og Sparebanken Sør, som begge også bruker Eedenbull-produktet Q Business for å kunne tilby bedriftskundene digitale kortadministrasjons- og utleggsløsninger.

For et par måneder siden ble det kjent at Bisgaard trakk seg fra rollen som daglig leder i Eedenbull og ble erstattet av Eilin Schjetne.

Hvorfor sluttet du i Eedenbull?

– Det synes jeg var en god ide av flere grunner. Når jeg fikk vite at Eilin var potensielt ledig, mente jeg det ville være spennende å få inn nye tanker og nye ideer i selskapet, sier Bisgaard til Shifter.

– Samtidig ga det meg muligheten å komme hjem til Paytech etter fem år med Eedenbull, legger han til på telefon fra Spania, der han bor og jobber fra siden noen måneder.

Mye tyder på det kan finnes anledning til å bruke mer tid på Paytech Commercial. Etterspørselen handler nemlig ikke bare om tjenestene.

Suksessen har også ført til en gryende interesse for hele selskapet.

– Vi opplever i disse dager stor interesse fra potensielle kjøpere av virksomheten, både finansielle og industrielle aktører. Det synes vi er stas, sier Bisgaard.

Hvordan tjener Paytech Commercial penger? Produktsalg eller abonnement?

– Abonnement. 97 prosent av årets ventede inntekter fra kontrakter som allerede er signert. Det fleste av dem gjelder i to-tre år så det gjelder ikke bare for i år.

– I tillegg er vi på vei å lansere en litt mindre selvbetjent modell, for litt mindre virksomheter.

Han forklarer at alt utviklingsarbeid som er gjort på plattformen, er blitt kostnadsført direkte, uten at det har påvirket resultatet noe særlig.

Det høres som om dere har funnet en ganske så vellykket SaaS-oppskrift?

– Ja, jo … jeg har ikke tenkt på det på den måten, men vi er faktisk et SaaS-selskap, humrer Bisgaard.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Powered by Labrador CMS