FinSHIFT 25.10.2023

«Stor dag for open banking»

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

CEO i Truelayer, Francesco Simoneschi

Hva er saken? 

Den amerikanske fintech-giganten Stripe har i likhet med Apple fått opp øyene for de europeiske mulighetene med open banking og PSD2-direktiv.

Denne uken ble det kjent at Stripe har begynt å samarbeide med britiske Truelayer. Sistnevnte skal tilby straksbetalinger fra konto til konto som et nytt alternativ i Stripes checkout-løsninger.

– Det er en stor dag for oss og for open banking, sier medgründer og toppsjef i Truelayer, Francesco Simoneschi til nettavisen AltFi.

– Dette viser at open banking-betalinger er i ferd med å bli en integrert del av den globale betalingsinfrasstrukturen og at de er blitt enklere enn noensinne å legge til dem som et alternativ i en checkout, fortsetter Simoneschi.

Stripe skal tilby Truelayer som et betalingsalternativ i euro og britiske pund i 21 europeiske land.

Hvorfor er dette interessant? 

Truelayer var blant pionerene som, i likhet med sine nordiske konkurrenter Tink (kjøpt av Visa), Aiia (kjøpt av Mastercard), Nets (også kjøpt av Mastercard) og Neonomics, startet som såkalte API-aggregatorer. De skulle også bli mellomleddet mellom banker som måtte dele data og tredjepartsaktører som ønsket å bruke disse dataene, men som ikke hadde kapasitet eller ønske om å skaffe seg en egen PSD2-lisens.

Etter hvert har den andre delen som PSD2-direktivet førte med seg - betalingsinitiering - blitt stadig viktigere for disse selskapene.

Neonomics fortalte om en tilsvarende avtale med Worldline for ett år siden, noe gründer Christoffer Andvig beskrev som en avtale med enormt vekstpotensial.

For Truelayer har muligheten til å tilby konto-til-konto-betaling først og fremst manifestert seg i det faktum at selskapet har hatt en eksplosiv tilvekst i såkalte variable recurring payments, eller VRP. Rett før sommeren passerte Truelayer én million transaksjoner totalt. I september alene ble det gjennomført like mange transaksjoner.

Så hva er da en VRP? Strømregningen er kanskje den beste måten å beskrive det på. En gjentakende betaling med beløp som ikke er det samme fra måned til måned. Men i praksis teller også Netflix-abonnementet eller andre faste betalinger som VRP.

For en nordmann høres jo dette rart ut. Vi har jo avtalegiro eller e-faktura som tar hånd om dette, men slik er det ikke ute i Europa. Derav den raske veksten til Truelayer.

Dette var også bakgrunnen for at Andvig og Neonomics gikk til nytt angrep på bankene i fjor høst og mente at om de har løsninger for avtalegiro, e-faktura eller lignende, må grensesnittene også åpnes slik at tredjepartsaktører kan tilby sine egne løsninger. Bankene og Bits var ikke enige og henviste til at kravet brøt med sikkerhetsintensjonenen i PSD2, mens Finanstilsynet så ut til å være mer på linje med Andvig.

Hva er konsekvensen? 

FinShift har ikke notert seg noen åpenbare endringer som følge av fjoråets mini-krangel om gjentakende betalinger, så at Truelayer kan vise til heftig vekst på området har nok lite å si for norske forhold.

Det er derimot et nytt bevis for at innføringen av PSD2 faktisk begynner å generere business for stadig flere fintech-selskaper.

Relaterte saker:

→ Stripe velger Truelayer for sin første open banking-løsning (AltFi)
→ Truelayer når én million gjentakende varierende betalinger per måned (AltFi)
→ (FinShift) PSD2-krangling med stort potensial
→ Neonomics-sjefen: «Dette gir oss et enormt vekstpotensial»