Fintech

Stack by me åpner for fondshandel: – En «fuck you» til alle som sa at vi burde begynne en Youtube-kanal i stedet.

Hadde gründerne Madeleine Bjørnestad Røed og Christine Kvaalen hørt på de første engleinvestorrådene, er det ikke sikkert at deres sosiale investeringsplattform hadde sett dagens lys.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag i forrige uke fikk de første drøyt 100 gullmedlemmene i investeringsappen Stack by me mulighet til å fritt kunne handle fond i appen. Denne uken blir det mulig for resten av de cirka 3000 brukerne som har registrert seg i appen å gå videre med fondshandel.

– Vi har lansert en investeringsplattform på under to år, uten å ha hatt noen store investeringsmiljøer i ryggen. Det er vi ganske så stolte over, sier Christine Kvaalen, som er markedssjef i selskapet.

Har klart seg med småpenger

I fjor høst hentet de 3,5 millioner kroner til en verdivurdering på 20 millioner kroner for å kunne komme i mål med satsingen. Det største investeringen kom fra 27 personer knyttet til Askeladden. De gikk inn med 900.000 kroner, hovedsakelig via et felles investeringsselskap. Andre investorer var tidligere Otovo-topper Cecilie Weltz og Lars Syse Christiansen. Hele 60 prosent av investorene var kvinner.

– Før sommeren snakket dere om å hente 15-20 millioner kroner. Hvordan har det gått?

– Vi har klart oss på de første pengene frem til nå, og har ikke akutt behov for mer heller, sier daglig leder Madeleine Bjørnestad Røed.

LES OGSÅ: Stack by me hanker inn superveteran: «Jeg gjorde jo mine første investeringer før Madeleine var født»

Sosiale investeringer

Ideen til selskapet vokste frem etter at Røed innså at overraskende mange venninner i vennekretsen var risikoaverse økonomer med mastergrad som gjorde fryktelig lite for å aktivt spare penger.

Brukerintervjuer med dem og andre viste at den viktigste årsaken var mangel på kunnskap. Intervjuene viste også at råd fra venner var det som hadde folk til å komme i gang med aktiv sparing.

Dermed var det bare å gå videre med ideen om å bygge en sosial plattform for investeringer, med fonds- og aksjehandel, kurs og webinarer for å utdanne brukerne og et livaktig «community» der brukene deler sine investeringserfaringer.

– Det er litt et Instagram for investeringer. På Instagram er folk opptatt av å brande hvem man er som person gjennom å dele bilder fra stranden eller fjellet. Hos oss er det investeringene som forteller hvem du er, sier Kvaalen, og viser frem appen med sine egne valg.

Mote-, tech- og miljøfond representerer meg godt, sier hun.

LES OGSÅ: Hentet millioner til «Instagram for aksjehandel»: Slik skal de få flere kvinner til å investere

Et rosa Shareville

I utgangspunktet regnet Røed og Kvaalen med at brukerne skulle vært mest opptatt av å gå inn å sjekke fondsmenyene, men allerede i forkant av lanseringen har de kommet frem til at «community»-delen vil bli en viktigere del enn først antatt.

– Så det kan bli et nytt Shareville?

– Ja, ett litt mer feminint, litt enklere og litt mer rosa, sier Røed.

Det betyr derimot ikke at menn ikke er velkomne. Tvert imot. Gründerne forteller at omtrent 30 prosent av de 3000 som har registrert seg i appen er menn.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Mange tvilte på idéen

Ideen om en sosial plattform for investeringer var imidlertid ikke like klokkeklar for andre, som den var for Røed og Kvaalen.

Da de helt i starten begynte å teste den ut på mulige partnere, banker og investorer var tvilen større enn jubelen.

– Det var mer. «Jenter dette er komplekse greier, den sosiale medier-strategien deres er veldig lur, kanskje dere skal holde dere til det», forteller Kvaalen

– Hvem var det som mente det?

– Det var mange, spesielt sånne engler, som de kaller seg, som maste om «product market fit» før det kunne bli noen penger. Hallo. Vi skulle jo faktisk bare selge et etablert produkt, fondsparing, på en ny måte, forteller Røed.

– Nå er vi i gang. Jeg synes det er en ganske så deilig «fuck you» til alle som sa at vi burde begynne med en Youtube-kanal i stedet, legger hun til.

Om det går å merke en viss irritasjon over den typen holdninger overfor to kvinnelige gründere et par år etterpå, er det ikke så rart. Selv om gründer-doen innrømmer at en god del ideer og skisser fra den første tiden, ikke skulle gjøre seg så bra i dag, var de heller ikke to nykommere som søkte respons på planene sine.

Madeleine Bjørnestad Røed gikk over i gründerrollen etter åtte år med forskjellige roller i Pareto-systemet og med en dobbel mastergrad i finans og international management fra NHH. Christine Kvaalen på sin side har en mastergrad i strategisk markedsføring fra London School of Business and Finance og ulike sjefsroller i retail-markedet, sist som kategorisjef i Vita.

I dag er situasjonen en annen.

– Heldigvis var det en stund siden vi hørte slike argumenter. I dag er interessen for det vi gjør på et helt annet nivå.

Instagram og Tiktok er viktigst

Sosiale medier er også en bærende del av strategien for å gjøre Stack by me mer kjent blant folk og spre budskapet om appen. Selskapet har til og med en Youtube-kanal, men markedssjef Kvaalen mener den har begrenset verdi for dem.

– Instagram og Tiktok er de desidert mest effektive kanalene for oss, der har vi mye mer kontakt med følgene, sier hun.

De har litt ulike funksjon. Instagram brukes for å bygge merkevare, men Tiktok bidrar til å øke rekkevidden. Linkedin fyller også en funksjon i SoMe-strategien, mener Kvaalen, og legger til Facebook og Snapchat har derimot vært mindre viktige

Når Stack by me nå åpner for handel, er det som tilknyttet agent. Formelt sett går handelen via samarbeidspartneren Trac Services i Stavanger, som nylig ble kjøpt av Huddlestock.

Målet er fortsatt å bli godkjent som verdipapirforetak på egen kjøl. Da vil Stack by me-gründerne også kunne tilby aksjehandel i tillegg til fond. Søknaden ligger imidlertid fortsatt for avklaring hos Finanstilsynet.

Det er først da det vil være mulig tjene penger i større skala. I mellomtiden prøver de å diversifisere inntektene mest mulig. Volumene som kreves for å tjene penger på avgifter fra fondshandel vil ikke være til stede med det første.

Har begynt med betalte kurs

SoMe-kanalene har begynt å få annonseinntekter og for et par uker begynte de å selge kurs. 5990 kroner et digitalt kveldskurs med syv undervisningstilfeller fordelt over fire uker. Det skal gi dem som har mindre erfaring med investeringer en grundig innføring, hjelp gjennom hele prosessen, og etter kurset sitter de igjen med en langsiktig portefølje og en strategi for fremtiden.

– Vi har masse korte kurs i appen og har arrangert masse webinarer allerede, men det har vært kult å teste ut å gjøre noe større og mer grundig og ta skikkelig betalt for det, sånn at vi kan bruke mye tid på å hjelpe deltagerne, sier Kvaalen.

– Hvordan har responsen vært?

– Det krever mye jobb for å få oppmerksomhet, men nå har det løsnet, og vi er halvveis til målet om 20 deltakere, sier hun.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*