Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Rett før påske rullet britiske Truelayer sin betalingsløsning PayDirect for såkalt «closed-loop payments», i fem nye land; Frankrike, Litauen, Nederland, Spania og Tyskland. Fra før av fantes løsningen i hjemlandet Storbritannia.
«Closed-loop payments» er et betalingskort eller en app som bare fungerer i én butikkjede. Motsatsen er «open-loop» og er typisk betalingskort fra Visa eller Mastercard.
Annonse
Annonse
Ifølge Truelayer finnes det flere grunner til satsingen, der den viktigste skal være kortsvindel. Frankrike, Spania og Tyskland skal alle være blant de topp fem hardest rammede landene i Europa. Andre ting er økte kostnader for kjøpmennene og lang venting på refusjoner og uttak.
«Med straks-uttak og -refusjoner bedres kundelojaliteten, ettersom kunden kan se overføringen umiddelbart, i motsetning til kredittkort der oppgjør og tilbakebetalinger gjerne tar tre dager eller mer», ifølge Till Wirth, produktsjef i Truleayer.
Hvorfor er dette interessant?
«Closed-loop payments» jo ikke noe nytt fenomen. Et helt vanlig gavekort er et enkelt eksempel på et slikt lukket betalingssystem.
Annonse
Et litt mer komplisert er appen til Starbucks, som i over ti års tid har fungert som et lukket betalingssystem som bare kan brukes i kaffekjedens butikker. Allerede i 2015 rapporterte selskapet at appen sto for en fjerdedel av alle betalinger i butikkene i USA.
Men der Starbucks en gang i tiden brukte betydelige midler på å bygge et eget lukket system, åpner Truelayer for en løsning som blir tilgjengelig for alle butikker som ønsker det.
Annonse
Selv om Truelayer ikke er så kjent i Norden, er selskapet en av de ledende API-aggregatorene ute i Europa, og bidrar med API-integrasjoner på linje med Nets, Tink og Aiia, for å nevne noen mer kjente lokale navn. (Som alle er blitt kjøpt av Visa eller Mastercard)
Vanligvis når det snakkes om open banking og betalinger er de enveis - fra kunde til bank. I dette tilfellet går de begge veier (som illustrasjonen over viser). Det vil si at kunden også kan få tilbake penger med umiddelbar virkning.
Annonse
Hva er konsekvensen?
Det er ikke veldig vanskelig å se for seg at butikkjeder kan få lyst på en egen betalingsløsning om den enkelt kan integreres i egne apper via API-er, fører til mer fornøyde kunder og gir lavere kostnader. Det høres jo ut som rene Kinderegget.
Så spørs bare hva banker og andre etablerte aktører synes om en slik konkurranse, og hva kundene selv synes om en mulig fremtid med en lommebok for hver butikk. Det finnes tross alt en anledning til at vi fortsatt gjerne bruker det samme betalingskortet eller den mobile lommeboken overalt.
Det kan ellers nevnes at Stripe i innlegget over gikk inn som storinvestor da Truelayer hentet 130 millioner dollar i september i fjor,
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»