Fintech

Refinansierte gjeld for over to milliarder i fjor – nå er Okida blitt lønnsomt

Fintech-selskapet til Evelina Olsson og Fabian Grimelund leverte et resultat på 2,1 millioner kroner i fjor. Nå rigger de selskapet for fortsatt vekst og skal utvide staben med 50 prosent i løpet av våren.

Fabian Grimelund og Evelina Olsson startet Okida i 2018. Etter bare fire år har de gjort selskapet lønnsomt.
Publisert

Sommeren 2019 ble Gjeldregisteret innført. Makrotallene viser at nordmenns samlede usikrede forbruksgjeld faktisk har sunket etter at det ble innført. Fra cirka 170 milliarder kroner i slutten av 2019 til 152,2 milliarder kroner i dag.

Det endrer ikke det faktum at behovet for å for få hjelp med å få kontroll over privatøkonomien fortsatt er stort.

Det viser ikke minst utviklingen til Okida, som har spesialisert seg på refinansiering av dyr forbruksgjeld for alle dem som har mulighet å ta opp pant i egen bolig.

Selskapet er det eneste av en rekke finansagenter/låneformidlere i sin nisje som har avtale med samtlige ni banker i Norge som i dag driver med refinansiering med pant i bolig: Bluestep, Svea Finans, Kraft Bank, Balansebank, Instabank, Mybank, Resurs Bank, Nordax Bank og Bank2.

LES MER: Okida går mot pluss på å hjelpe folk ut av forbruksgjeld. Nå utvider de til boliglån

Refinansierte for over to millarder

Dermed har omsetningstallene for Okida skutt i vært på få år. Fra litt over knapt 600.000 kroner i oppstartsåret 2018. til over 50 millioner i fjor. Fjorårsomsetningen var mer enn en dobbelt så stor som året før.

– I fjor fikk vi validert teknologien vår og opplevde at fikk nødvendig tillit hos bankene vi jobber med. Det gjorde at vi kunne skalere raskere enn hva vi hadde planlagt, sier daglig leder Evelina Olsson til Shifter.

Siden starten har selskapet refinansiert gjeld for 3,6 milliarder kroner. Mer enn halvparten, eller 2,019 milliarder, ble refinansiert i fjor. Og litt over en tredjedel, 718 millioner kroner kom i årets siste kvartal.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Har regnskapet klart etter halvannen uke

Til tross for vi bare er halvannen uke inn på det nye året har Olsson allerede fått finjustert regnskapet for 2022, slik at nøkkeltallene faktisk er de endelige.

Det betyr at hun også kan slå fast at Okida nettopp har avsluttet sitt første lønnsomme år. Resultatet på bunnlinjen endte nemlig med et overskudd på 2,1 millioner. Det er en kraftig bedring fra året før, da resultatet endte på minus tre millioner kroner.

– Utviklingen følger egentlig planen vår. Vi begynte skaleringen i 2020 og teknologi og markedsføring koster. I fjor fikk vi forsterket teamet og fikk inn mange med tung bransjeerfaring. Vi ble mer effektive og kunne dermed overlevere i andre halvår.

Hun forteller at målet helt siden starten har vært å bli en plattform for folk som trenger akutt hjelp med den økonomiske situasjonen.

– Vi har bygget en plattform der du i beste fall kan få hjelp med å refinansiere dine forbrukslån på dagen. Det kan være en avgjørende forskjell når namsmannen banker på døren, sier Olsson.

– Hvor mye har makrobildet, med økende renter og høye strømpriser påvirket Okida-veksten?

– Det som skjedde i fjor høst, var at vi fikk betydelig flere henvendelser også fra folk som ikke er akutt i økonomisk krise, men som likevel følte et behov for å rydde opp i privatøkonomien. Det finnes mange eksempler på nordmenn som har skaffet seg en halv million eller mer i forbrukslån, og likevel har god råd, sier Olsson, og forklarer at det blant annet var disse som bidro til den sterke avslutningen på året.

LES MER: Finanstipset byttet navn til Okida, for å bli den «sympatiske og forståelsesfulle problemløseren»

Må ha mer plass

Olsson har ingen planer om å slå av på takten.

– Vi skal fortsette å vokse i samme tempo som i fjor. Det er nå det begynner for oss, sier hun.

Det innebærer blant annet Okida til helgen begynner med en tv-reklamekampanje som skal løpe det kommende året.

I begynnelsen av februar overtar selskapet til nye større lokaler i Nydalen i Oslo. Dagens 20 ansatte skal nemlig bli over 30 før sommeren.

Har rekruttert to sjefer

Fem nye kunderådgivere er ansatt og begynner i månedene som kommer, ytterligere fire personer til skal ansettes i løpet av våren. I tillegg har Olsson fått på plass både ny produktsjef, CPO, og ny finansdirektør, CFO.

Det som gjør rekrutteringen litt spesiell er at Olsson har fått tak i to daglige ledere som begge har valgt Okida.

Vegard Jørmeland er allerede på plass som produktsjef. Han kommer fra sjefsposisjoner i helsetech-selsakpene Patientguide og Ottolander Medical. Han har tidligere også vært leder for adferdsdesign i DNB.

Finansdirektøren begynner 1. april. Han heter Thomas Sigurd Burchardt og er i dag daglig leder i Team Verksted Holding, et selskap i Vy-gruppen.

– Jeg er utrolig fornøyd med begge rekrutteringene. Vi deler synet på markedsutsikter og oppdraget Okida har med å hjelpe flest mulig ved smart bruk av teknologi, sier Olsson.

– I fjor vokste dere med over 100 prosent og du sier dere skal fortsette i samme tempo i år. Da må vel målet være å passere 100 millioner i omsetning i år?

– Vi hadde en plan for 2022 og vi nådde de målene. Nå har vi satt nye mål for 2023 og sikter på å dem også, sier Olsson og ler.

– Men du vil ikke tallfeste målene?

– Tallene sparer jeg til slutten av året, sier OlssonP.

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*