Når går Horde fra billigere lån til billigere mobiltelefoni, strøm, internett og strømmetjenester og Alf Gunnar Andersen kan endelig lage den tjenesten han har drømt om.

Nå skal Horde bli tjenesten Alf Gunnar Andersen alltid har drømt om

– Dette er årsaken til at jeg har mast så mye om PSD2, sier Horde-gründeren som nå vil bruke plattformen til å gi de beste dealene på lån, forsikring, strøm, strømmetjenester, mobiltelefoni og bredbånd, ja til og med om du kan kutte i matutgiftene.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er vårt hjertebarn. Dette var det Horde ble laget for å lage, sier Alf Gunnar Andersen opprømt.

Vi sitter i Hordes midlertidige kontorlokaler midt i Bergen, og Andersen har nettopp gitt Shifter en «sneak peek» på den kommende versjonen av Horde-appen.

Han forteller at drømmen helt siden starten har vært å lage en tjeneste som benytter seg av muligheten som kommer av at mange mennesker gjør ting sammen. Det vil si «horden» som angriper markedet og, som Andersen beskriver det, tar forbrukermakten tilbake til forbrukerne.

«Game changer»

– Vi har forhandlet med mobiloperatører, strømleverandører, underholdningstjenester, bredbånd, forsikring og dagligvarekjedene om mat. Målet er å tilby våre brukere den beste dealen i Norge, sier Andersen.

– De som har sett tjenesten, mener den er en «game changer», sier Horde-sjefen Alf Gunnar Andersen

– De som har sett på tjenesten, mener det er en «game changer», fordi vi gir dem aksess til de litt bedagelige kundene som ikke aktivt gjør jobben med å finne ut om de kan spare penger, sier Andersen.

Det skyldes i stor grad at Horde-horden i dag er på cirka 170.000 personer. Det er takket være at den har vokst seg til det nivået at Andersen nå kan gjøre alvor av drømmen.

– Vi har hele veien hatt et maskinlæringsprosjekt som går ut på å kategorisere utgiftene til våre brukere. Vi henter ut kontoinformasjonen deres ved hjelp av PSD2-API-ene. Men det er først nå at vi har fått nok med data til at det virkelig gir effekt, sier han.

Skal fortelle om andre er bedre enn deg

En kategorisering av utgiftene tilbyr de fleste banker sine kunder i dag. Men hva skal du egentlig med den informasjonen, spør Andersen retorisk. For at det skal blir interessant, mener han at man må kunne tilby noe som gir kunden verdi, basert på informasjonen. For eksempel, en mulighet til å senke kostnadene.

Statistikken som Horde har samlet på seg, skal nå brukes til å fortelle medlemmene i «horden» ting som at «Av personer i tilsvarende situasjon, betaler 62 prosent lavere mobilregning», eller «blant dem som bor i Oslo og har villa, to biler og en hytte på fjellet, så betaler 83 prosent mindre enn deg i forsikring».

Vil gjøre deg til din egen økonomisjef

– Hvis du ikke vet hvorfor du betaler mer enn andre, er det sannsynligvis noe du bør gjøre noe med. Vi gir deg et dashboard basert på objektiv data, som viser om andre som ligner på deg, betaler mindre enn deg …, sier Andersen.

– … men vi stoler på at du klarer å være din egen økonomisjef og at du vet at årsaken til at bilforsikringen er dyr, er Ferrarien som står i garasjen.

Jo større datagrunnlaget blir, jo mer lokalt kan sammenligningene gjøres. Men lenger ned enn kommunenivå vil neppe bli aktuelt, mener Andersen. Han poengterer at alle tall også er «live» og kalkuleres på ny hver måned, alt ettersom brukerne får nye regninger.

– Dette er årsaken til at jeg har mast så mye om PSD2, sier Andersen, og refererer tilbake til for et år siden da han gikk ut og anklaget bankene for å trenere innføringen av PSD2-direktivet.

Baserer seg på harde fakta

Helt alene om å tenke i disse banene er han ikke. Strømsalgselskapet Elekt bruker for eksempel også PSD2-API-ene til å hente ut strømregningen til folk og tilbyr billigere strøm til dem som betaler for mye.

Andersen mener likevel at Hordes tilbud vil være noe annet enn de fleste sammenligningstjenester som finnes i dag. Disse gir kundene tilbud fra aktørene på plattformen, men ikke en reell benchmark på om kunden betaler mer eller mindre enn andre.

– Vi har laget en objektiv løsning basert på harde fakta i bunn. Så er det opp til hver og en å bestemme hva de vil gjøre med den informasjonen.

Et første hint om en ny og utvidet virksomhet, kom tidligere i høst da Horde meldte om en mulighet for Horde-brukere å tegne reise- og innboforsikring til rabattert pris hos forsikringsselskapet Hedvig. Men det er likevel ikke helt sammenlignbart med den tjenesten Horde nå kommer med, ifølge Andersen, selv om forsikring vil være en del av det.

Gir ikke opp lån

Satsingen innebærer heller ikke at Horde har noen planer om å forlate sin nåværende virksomhet, med å tilby sletting av kredittkort, og formidle omstartslån og forbrukslån.

Det vekket ellers en del oppsikt da Horde plutselig meldte at selskapet skulle begynne å tilby forbrukslån, etter at Andersen selv har vært flittig med å kritisere bransjen.

– Forbrukslån er ikke bra, men vi prøver å gjøre det litt mindre dritt. Ti prosents rente er tross alt bedre enn 14, sier han.

Siden lanseringen har forbrukslån raskt blitt en dominerende del av Hordes låneformidling. Brukerne har søkt totalt søkt om lån for over 2,5 milliard. 1,65 milliard er forbrukslån hvor omtrent 700 millioner er blitt godkjent av samarbeidsbankene og nærmere 200 millioner kroner er blitt utbetalt. Dermed står lån for den dominerende delen av inntektene til Horde. Selskapet har også mindre inntekter på lisens av teknologi og øvrige tjenester.

Det er en situasjon Andersen håper skal endre seg etter hvert som medlemmene i Horde får opp øynene for den nye tjenesten.

– Vår modell har alltid vært å gå for skala. Vi er villige til å tjene mindre per kunde, mot at selskapene inngår avtaler med oss som er fordelaktige for kunden. Vi tilbyr allerede gebyrfrie lån. Skal vi komme med et mobiltilbud, skal det være prisledende og gi kundene ekstra rabatt utover standardabonnementer, sier Andersen.

– Som Horde-bruker skal du vite at du kan få stordriftsfordeler, men vi indikerer fortsatt om brukerne betaler for mye eller ikke. Det er alltid opp til dem, om de skal velge oss eller ringe til sin leverandør for å klage på at de betaler for mye.