Nå mister Sbanken-kundene Apple Pay

Ved midnatt til mandag er det over. Da kan Sbanken-kundene ikke lenger betale med Apple Pay.

Publisert

Hva som skulle skje med Sbanken-kundenes mulighet til å fortsette å bruke Apple Pay etter at banken hadde blitt et konsept i DNB, var gjenstand for omfattende spekulasjoner i vår.

Den 24. mai fikk kunde den endelige beskjeden: 27. august, altså førstkommende søndag, er det over.

– Etter at vi informerte kundene våre om at de fra slutten av august ikke lenger kan benytte Apple Pay, er det naturlig nok noen som har oppgitt dette som årsak til at de vil forlate oss, sier Hanne Krum, fagleder i DNB-divisjonen for konsern, merkevare, marked og salg, og tidligere markedssjef i Sbanken.

– De aller fleste kundene er likevel fortsatt fornøyd med oss og tjenestene vi tilbyr, sier hun.

Krum forteller at banken får mange henvendelser fra kunder som spør om alternativer for kontaktløs betaling. 

– I tillegg er det nok enda flere som har blitt oppmerksomme på at det finnes ulike digitale lommebøker, og vi vet at mange kunder har tatt i bruk Curve, sier hun, med henvisning til fintech-selskapet som lar deg omgå Apple Pay-blokkaden til DNB.

– Forventer dere kraftigere reaksjoner den kommende uken, når muligheten til å bruke Apple Pay faktisk blir borte?

– Våre kunder som bruker Apple Pay har fått informasjon om når tjenesten tas ned, og får også beskjed når tjenesten faktisk slutter å virke. Vi tror derfor at de fleste har fått det med seg allerede.

Få bytter bank

Det er i tråd med hva bransjen selv mente da beslutningen ble kjent i mai. Den generelle meningen var at frafallet ikke ville bli særlig omfattende. Til det er den jevne norske bankkunde altfor treg.   

– På generell basis beveger ting seg sakte i Bank-Norge. Det er veldig få som bytter bank hvert år. Det gjelder også når det skjer store endringer som dette, sa Petter Solerød, analyseansvarlig, Bank & Fintech i Cicero Consulting til Shifter i mai.

Tidliger fintech-profil Christoffer Hernæs mente på sin side at DNBs valg om å holde fast ved sin Apple Pay-nekt kan ha like mye med økonomi å gjøre som en støtte til Vipps i kampen mot tech-giganten fra USA.

– Jeg regner med at DNB har gjort et nøye kalkulert regnestykke og at man kan tåle et potensielt frafall av kunder, sammenlignet med hva det ville kostet å rulle ut Apple Pay til bankens to millioner kunder, uttalte Hernæs i Shifter.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen