FINTECH

Nå er alle Folio-kundene blitt abonnenter

Ny prismodell har ikke ført til frafall av kunder. Tvert imot, hevder fintech-selskapet.

Folio-sjefen Dag Olav Norem er strålende fornøyd med å ha omvandlet alle kunder til betalende abonnenter.
Publisert

For fintech-selskapet Folio ble 2022 året da alle puslespillbrikkene til en fungerende forretningsmodell falt på plass.

– På forsommeren i fjor så vi at alt begynte å henge på greip, at vi rett og slett hadde et produkt som var så komplett at vi kunne begynne å ta betalt fullt ut. Som oppstartsselskap må man jo bygge opp verdiforslaget gradvis, og vise at man virkelig løser et problem for kunden, sier daglig leder i Folio, Dag Olav Norem til Shifter.

Han forteller at selskapet brukte høsten på å designe den nye abonnementsmodellen. I november ble den innført for nye kunder og på nyåret for eksisterende kunder.

Alle betaler for seg

Det betyr at selskapet i løpet av det siste året har gått fra å ha en beskjeden andel betalende kunder til at samtlige kunder nå er innrullert i Folios abonnementsmodell. 

Norem forklarer at Folio har lagt seg på en prismodell som begynner på 79 kroner i måneden for de aller minste selskapene. Litt større selskaper kan velge mellom to alternativer, til henholdsvis 149 og 349 kroner i måneden.

– Det er veldig mye mer gøy å være et selskap hvor alle kunder er betalende kunder. De bruker deg ikke bare fordi du er gratis, men fordi du faktisk løser et problem. Det gjør veldig mye for selvfølelsen, sier Norem.

Folio opererer i grenselandet mellom bank og regnskap, og har som mål å gjøre økonomistyringen til små og mellomstore bedrifter så enkel som mulig. Selskapet tilbyr en bedriftskonto, et betalingskort og et verktøy som gjør alle utgiftene klart for regnskap.

Fiken inn i Folio

Helt siden starten har Sparebanken Vest vært bankpartner til Folio, det vil si at banken administrerer kontoen og passer på pengene, men på kortet står det Folio.

I fjor kom det inn en tredje samarbeidspartner i kabalen. Da investerte regnskapsleverandøren Fiken 40 millioner kroner i Folio for å bidra til å ta løsningen til neste nivå.

I korthet fungerer Folio-løsningen slik: Hver gang betalingskortet brukes, får brukeren et pushvarsel på telefonen. Åpner hen varselet, åpnes også kameraet automatisk, slik at det bare er å ta bilde av kvitteringen, som så automatisk blir knyttet til transaksjonen. Med Fiken med på laget sendes så all informasjon om en transaksjon rett til regnskapssystemet omtrent da et kjøp har funnet sted.

– Det er mange som lager integrasjoner mellom bank og regnskap, men det er ingen som har gjort det i sanntid, sa Norem til Shifter da avtalen med Fiken ble kjent i fjor.

Integrasjonen med Fiken har vært i drift siden oktober i fjor.

Investeringsår

Fiken-avtalen og den nye prismodellen satte imidlertid ikke noen dypere avtrykk i fjorårets Folio-regnskap, som ble publisert denne uken. 

Folio firedoblet riktignok inntektene fra 1,1 millioner kroner i 2021 til 4,4 millioner i fjor. Samtidig føk kostnadene i været og økte fra 8,7 millioner kroner i 2021 til 21,1 millioner i fjor. En stor del av kostnadsøkningen kom fra avskrivninger på rundt 4,5 millioner kroner.

Totalt endte 2022 med et underskudd på 16,7 millioner kroner.

– 2022 var et investeringsår for Folio, der vi kunne vise til god vekst, men ellers har tallene fint lite å si for vår videre utvikling. Vår nye prismodell har helt endret på det, sier Norem.

Ifølge Folio-sjefen har den nye prisingsmodellen ikke ført til noen kundeflukt. Tvert imot har selskapet fortsatt vekst i kundemassen, sier han.

– Vi konkurrerer jo med de etablerte bankene på dette området. Der ikke alle en gang har en abonnementsmodell. At vi da kan vise at vi har en prisingsevne i markedet, basert på at vi faktisk har et sterkere verdiforslag enn de etablerte, er vi veldig fornøyde med, sier Norem.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen