fintech

Nå blir Klarna-appen også lommebok for lojalitetskort

Den svenske fintech-giganten lanserer ny tjeneste i 18 land.

Kortsamling. Klarna utvider sin med en ny funksjon som kan være til glede for dem med mange medlems- og lojalitetskort,
Publisert

Den nye løsningen for lojalitetskort er et resultat av Klarnas oppkjøp av den tyske mobil lommebok-leverandøren Stocard i fjor sommer.

Klarna betalte da 110 millioner euro, drøyt 1,1 milliarder kronor for selskapet. Stocard hadde ved oppkjøpet rundt 60 millioner brukere over hele verden, og støtte for over 8000 lojalitetsprogrammer, innen alt fra klær og sminke til teknologi og matvarer.

En rekke av de vanligste norske lojalitetskortene er bland de 8000.

– Vi skal gi kundene den aller beste shoppingopplevelsen, både på nett og i fysisk butikk. Etter å ha lansert vårt revolusjonerende verktøy for virtuell shopping, ønsker vi nå å hjelpe kundene med å spare tid og penger når de handler i fysisk butikk. Med den nye løsningen, hvor du lett samler alle dine lojalitets- og medlemskort i appen vår, tar vi handelen i fysisk butikk til et nytt nivå, sier Chief Product Officer i Klarna, David Fock i en pressemelding.

Ifølge en internasjonal undersøkelse Dynata har gjennomført på vegne av Klarna er bruken av lojalitetskort populært, også i Norge. I snitt oppgir hver nordmann at de har fire lojalitetskort. En av fem (22 %) har mer enn seks kort. Nesten to av tre (64 %) oppgir at de bruker lojalitetskort ukentlig eller oftere. Samtidig oppgir halvparten (53 %) at de ikke alltid har med seg alle kortene sine.

Det er det disse Klarna nå ønsker å legge til rette for.

– Fysiske kort er ikke så praktiske i dagens digitale verden. Derfor blir de ofte etterlatt hjemme, forbrukerne går glipp av gode tilbud og butikkene mister muligheten til å styrke sin merkevare. Med den nye samleløsningen i Klarna-appen kan du enkelt nyte godt av fysiske butikkers belønningsprogrammer, sier produktdirektør i Klarna og grunnlegger av Stocard, Björn Goss i pressemeldingen.

Tjenesten for digitale lojalitetskort gikk onsdag live i 18 markeder: Norge, Østerrike, Belgia, Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Sverige, Sveits, USA og Storbritannia. Tilbudet skal utvides til flere markeder i løpet av året.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*