Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Betalingsselskapet Nets har nettopp lagt frem en rapport om norsk e-handel i 2021. Den byr på mye interessant lesning og peker blant annet på at pandemien har bidratt til fremveksten av nye grupper av netthandlere, at de eldre aldersgruppene har forlatt sine tvil rundt det å handle på nett, og at bekvemmelighet og enkelhet er viktigere enn pris for flertallet av nordmenn som handler på nett.
Vi får vite at fraktkostnader (29 %), enkelhet (16%) og fleksibilitet (16%) er de tre vanligste årsakene til at kundene avbryter et kjøp på nett.
Annonse
Annonse
Der FinShift virkelig stoppet, var imidlertid ved tallene for foretrukne betalingsmetoder på nett, eller skal vi kanskje si de lite foretrukne betalingsmetodene.
Undersøkelsen, som er utført av Kantar/Sifo på vegne av Nets, forteller også at betalingskort er den vanligste metoden (80 prosent) nordmenn har brukt for å betale på nett i 2021. Å bryte et så inngrodd mønster, er ikke gjort med det første - resultatet overrasker ikke. Heller ikke at Vipps er nummer to på listen overrasker. 56 prosent har betalt med Vipps i 2021. Trenden å bytte fra kort til Vipps er tydeligvis sterk, ifølge undersøkelsen. Blant de alternativene som blir nevnt i undersøkelsen, følger så faktura (28 %), Paypal (23 %) og Apple Pay (4 %).
Undersøkelsen har ikke bare sett på den faktiske bruken av betalingsmetoder, men har også spurt om hvilke alternativer kundene foretrekker. Rekkefølgen her er den samme. 45 prosent velger helst kort, 23 prosent går for Vipps, 14 prosent vil helst få en faktura, 11 prosent foretrekker Paypal mens bare én prosent helst av alt vil betale med Apple Pay. De resterende seks prosentene i kaken gjetter vi på var dem som svarte "vet ikke".
Hvorfor er dette interessant?
Annonse
Nets oppsummer det kanskje best i sin egen tekst under Apple Pay: «Det er betegnende at det er færre som svarer Apple Pay enn dem som ikke vet hvilke betalingsløsninger de bruker. Apple Pay fortsetter sin vei mot bunnen som betalingsmetode i Norge.»
Det er en ganske så hard dom over den utenlandske betalingsmetoden som i en årrekke er blitt fremstilt som den store trusselen mot norsk bank og finans.
Annonse
Riktignok fortsetter Nets med å peke på at norske storbankers nekt av Apple Pay sterkt har bidratt til at betalingsmetoden er et lite attraktivt valg for forbrukerne. Med andre ord; bankenes trekk for å beskytte Vipps i vekstfasen har fungert rimelig godt.
Hva er konsekvensen?
Annonse
Det ville nok være dumt å bastant hevde at at verdens mest verdifulle selskap har tapt slaget, men det er ganske så vanskelig å se hvordan Apple Pay skal kunne klare å bli en dominerende betalingsaktør i norske kroner, når alternativene er så mye større.
For å ta et annet eksempel. Mange mente at Spotify ville være sjanseløse da Itunes ble til Apple Music. Men fortsatt er eple-tjenesten bare halvparten så stor. 31 mot 15 prosents markedsandel ifølge de sist publiserte tallene.
Tidligere i år byttet Sparebanken Vest og Bulder Bank spor og ga kundene tilgang til Apple Pay. Motivasjonen var at det ikke spiller noen rolle om det er 30, 31 eller 32 finansforetak som støtter Apple Pay.
– Det vil uansett ikke rokke ved posisjonen som Vipps har opparbeidet seg, sa Bulder Banks Torvald Kvamme, på vegne av begge bankene.
Med tanke på tallene i Nets-undersøkelsen tror FinShift at vi får se en god del flere banker som skifter side i Apple Pay-spørsmålet.
Grafikken kommer fra Nets-undersøkelsen Norsk e-handel 2021
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»