fintech

Mener det er alt for stort fokus på hvem som skal «eie» SMB-kunden

– Kunden kan ikke eies, sier fintech-gründer Marit Wetterhus. Hennes selskap hiver seg nå inn i kampen med en digital CFO som skal hjelpe småbedrifter med å ta riktige økonomiske valg.

- Det vil være nok pai til alle, sier Marit Wetterhus, daglig leder i Capassa om SMB-markedet og planlegger å ta sin bit fra både banker og ERP-leverandør.
Publisert

For de aller fleste ringer det nok ingen bjeller når de hører navnet Capassa. Det er helt i tråd med hvordan de tre gründerne Marit Wetterhus daglig leder, Aage Thorsen, CTO og Magnus Kirkerud, CPO har ønsket å jobbe i utviklingsfasen.

I fire år har de jobbet med å utvikle og perfeksjonere sin digitale CFO-app.

– Når dine medgründere er to teknikere som er vant til 99,99 prosent oppetid på kritisk infrastruktur, da skal alt være perfekt. Det tar tid, ler Wetterhus.

At de har jobbet i det stille, har vært fordi selskapet ikke har hatt lyst til å vekke nysgjerrigheten hos andre aktører i universet som omfatter regnskap og små og mellomstore bedrifter. Ifølge Wetterhus handler det om få mest mulig ut av å være først ut på et marked.

Mener tankegangen blir for tradsisjonell

Når appen med den digitale finansdirektøren nå er klar for lansering, er Wetterhus også beredd til å snakke om både sitt eget produkt og utviklingen i bransjen i stort.

I så måte var timingen for Cicero Consultings rapport «SMB-kampen fortsetter» perfekt. For Wetterhus har mange meninger om «kampen om kundeflaten» og om bankenes og ERP-leverandørens roller.

– Jeg synes tankegangen er veldig tradisjonell. Det er altfor stort fokus på hvem som eier kunden. Det er ikke slik i min verden. Kunden kan ikke eies, kunden bestemmer selv hvordan kunden vil ha det. Og vi må gi en verdi til kunden, sier Wetterhus.

LES OGSÅ: «Det er definitivt Visma som er den store stygge ulven for bankene i dag»

Sammenligner med Telenor

Hun mener at det overhodet ikke er et nullsumspill med én vinner og én taper. Men resonnementet kjenner hun igjen fra den gangen hun var sjef i Telenor på slutten av 90-tallet og telekombransjen nettopp hadde åpnet opp for konkurranse.

Gründer-trio: Magnus Kirkerud, Marit Wetterhus og Aage Thorsen står bak den digitale CFO-en Capassa.

Da ville Telenor eie hele verdikjeden, fra kablene som transporterte samtaler og data til rettighetene til det som ble vist på kabel-tv. Det er akkurat slik bankene tenker i dag, mener Wetterhus, som anser at det synet er utdatert.

– Vi er alle med og bygger et økosystem rundt SMB-ene. I dag har vi teknologien for å dele data, da gir det ikke mening å tviholde på egne ting lenger.

– Sagt på en annen måte; Paien komme til å vokse, og det vil være mer enn nok pai til alle. Så det å verne om sitt store eller lille paistykke blir feil sier Wetterhus.

LES OGSÅ: Storbankene bereder grunnen for et «Vipps» for regnskap

På talerstolen i både Brussel og Paris

At Marit Wetterhus har valgt å holde en lav profil i den norske debatten, er ikke enstydig med hun har vært musestille. Tvert imot. Det er nok få norske fintech-selskaper som har hatt den samme muligheten til å få presentere seg på den internasjonale arenaen som Capassa.

I 2019 ble Wetterhus invitert til Brussel av The European Banking Federation, medlemsorganisasjonen for alle bankene i Europa. Hun deltok i åpningspanelet hvor hun representere fintech-verdens syn på digitalisering og SMB-er og fikk presentere Capassa på en europeisk scene. Det førte til nye invitasjoner. Senere i 2019 var Wetterhus på ny fintech-verdens representant i de fine salongene. Denne gangen ved OECDs hovedkvarter i Paris da OECD dro i gang sitt globale initiativ for digitalisering av SMB-er.

– Det var helt surrealistisk. Capassa var plassert ved siden av Canada, Facebook og Frankrike, vi hadde hovedinnlegget om fintech og fikk presentere Capassa, humrer Wetterhus.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Fikk idéen på et julebord

At selskapet har brukt tre år på utvikling er ikke noe som bekymrer Wetterhus.

– Det tar 10-15 år å bygge et selskap, så i det perspektivet er det ikke så lenge.

En annen årsak er at selskapet har råd til å ta seg tiden de trenger for å lage akkurat det produktet de ønsker å sette ut i markedet.

Wetterhus, Thorsen og Kirkerud ble kjent med hverandre da de jobbet med å sette opp et stort datasenter for IBM og Evry, nå Tietoevry på Fetsund. Ifølge Wetterhus ble hele idéen til Capassa unnfanget på et julebord da de tre begynte å fundere på hva deres felles kompetanse på økonomi, på å starte og drive selskaper, på sikkerhet, automatisering og skybasert virksomhet kunne brukes til.

Samtidig var de alle tre kommet et godt stykke ut i karrieren. Wetterhus kortversjon av årene etter Telenor lyder: Tre selskaper, to barn, en MBA. Også Thorsen og Kirkerud satt i gode jobber i IBM. Dermed var det ikke aktuelt med et startup-liv på nudler og sparebluss.

LES OGSÅ: Fra dopapir og russebuss til regnskap – nå vil gründerne utfordre giganten Visma

Har hatt råd til å ta seg tid

Marit Wetterhus og hennes to medgründerne har finansiert startup-satsingen med godt betalt konsulentvirksomhet.

Skulle startup-drømmen bli alvor, måtte konsulentvirksomheten bestå. Det har gjort at Capassa ikke er bare en fintech-startup, men også et særdeles lønnsomt konsulentselskap. I perioden 2018-2020 har selskapet omsatt for 27 millioner kroner og har hatt en samlet gevinst på 6,5 millioner kroner.

– Konsulentvirksomheten kommer vi ikke til å slutte med selv om vi nå lanserer vår digitale CFO. Den input vi får gjennom å jobbe med noen av de største selskapene i Norge innenfor blant annet sikkerhet, automatisering og sky, er verdifull også for appen, sier Wetterhus.

– Det er mye jobb, men også veldig behagelig å ikke ha kapitalavkastningskrav fra eksterne investorer, sier hun og ler høyt.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*