FINTECH

Med emisjonen i boks turte gründeren å si opp i Statkraft for å legge all kraft på Stas

Gaveliste-selskapet Stas begynte året med å hente 3,3 millioner kroner. Dermed kunne Aurora Aastad si opp jobben og satse for fullt som gründer.

Aurora Aastad, grunder og l daglig leder i Stas
Publisert Sist oppdatert

Ekteparet Pål og Aurora Aastads egne bryllupsforberedelser for snart fire år siden ble den forsiktige starten på det som nå skal forvandles til et gründereventyr på Karmøy.

De oppdaget at det ikke eksisterte et bra digitalt alternativ til den tradisjonelle gavelisten i nærmeste lokale kjøkkenbutikk, og bestemte seg for å prøve å lage en egen.

Mer en bare en ønskeliste

Målet var ikke bare å lage en ønskeliste som enklere kan deles i en moderne digital verden, men også å gjøre mindre det kleint for bryllupsgjestene å kunne gi penger som gave.

For mange bryllupspar er det mer interessant å få opplevelser i gave enn serviser og vinglass, og med en digital liste blir det mye enklere for gjestene å kunne være med å spleise på flybilletter og overnattinger på en bryllupsreise eller kanskje et eksklusivt restaurantbesøk.

Da Shifter fortalte om planene i fjor sommer var paret Aastad i ferd med å finne ut om konseptet hadde livets rett. Da hadde Oceans-systemet og sjefen Jan Christian Fosseidbråten bidratt med penger og utviklingsstøtte, og Mcash-gründer Daniel Døderlein med teknisk kunnskap.

Men på det tidspunktet var paret langt fra klare å forlate sine faste jobber i energibransjen.

– Vi har jo alltid trodd på ideen, men det har vært en lang modningsprosess, sier Aurora Aastad til Shifter, og forteller at erfaringene som ble gjort utover høsten i fjor, viste at det var inne på noe.

Fant både penger og CTO på hjemmebane

Dermed begynte de se etter investorer som kunne tenke seg å bli med og trengte ikke en gang å gå utenfor lokalmiljøet.

I emisjonen på 3,3 millioner kroner, som ble lukket i januar, kom Karmøy Næringsfond og Nordvegen Invest inn på eiersiden. Oceans og paret Aastad selv bidro også med penger.

– Det var fantastisk gøy at vi fikk den backingen vi trengte for å gå all in, sier Aastad og forteller at det var den siste pushen hun trengte for å tørre si opp jobben som kommunikasjonsrådgiver i Statkraft.

Siden 1. mai har hun vært daglig leder i Stas, og har allerede funnet seg en CTO, som begynner etter sommeren.

– Var det vanskelig å finne noen som ville jobbe på Karmøy?

– Nei, han bor i Haugesund, så vi kan sitte sammen på kontoret. De vi begynte å lete, hadde vi ikke ventet oss å finne en CTO i lokalmiljøet, men vi hadde faktisk flere gode kandidater, sier Stas-sjefen.

Snart 1000 ønskelister

Tross at hun som den først ansatte i selskapet har under en måned i jobben, har virksomheten i Sats ikke stått still siden testingen begynte for et år siden.

Totalt er det blitt opprettet over 900 ønskelister med gaveønsker for 17 millioner kroner på hjemmesiden til Stas. Selskapet har betalt ut 1,7 millioner kroner i gaver.

Nå er planen å få lagt en strategi og en teknisk «roadmap» som skal løfte nettsiden fra en MVP til et mer ferdig produkt.

– Jeg har en lang liste med ting vi ønsker å iverksette og forbedre, sier Aastad.

– Hva er da det første som skal gjøres? Er det å få en app på plass?

– Det er ikke gitt at det blir en native app med en gang, men det er noe vi skal få etter hvert.

– For et år siden sa dere at de ikke fantes noen konkurrenter er det fortsatt slik?

– Det finnes jo ønskelister som samler lenker fra ulike nettbutikker, der gjestene krysse av hva de har kjøpt, men det er ingen som prøver å gjøre pengegaver til noe fint, tar seg av transaksjonene og samtidig holder styr på hvem som har bidratt til hvilken gave.

Foreløpig er løsningen rimelig enkel. Når en ønskeliste blir opprettet hos Stats, får brukeren opprettet et Stripe-konto hos Stas, pengegavene betales inn det, og blir utbetalt da bryllupet har funnet sted.

– Denne prosessen er jo noe vi ønsker å ta mer og mer kontroll etter hvert, sier Aastad og forklarer at det vil være nødvendig for å få til en lønnsom forretningsmodell.

Per i dag betaler den som gir en gave vanlig kortgebyr, og en liten tjeneste gebyr for at selskapet ikke skal tape penger. I fremtiden ser Aastad for seg at inntektene kan komme fra leverandører av attraktive gaveprodukter, som betaler for å være det fortrukne alternativet.

Aastad har heller ikke lyst til å begrense seg til bryllup. Konfirmasjoner, dåp og jevne bursdag er minst like god anledning til å opprette gavelister.

– Nordmenn bruker mer enn syv milliarder i året på gaver i bryllup, konfirmasjon og dåp/navnefest. Kan vi kapre en bitteliten del av det markedet, hadde det vært veldig spennende, sier Aurora Astad og legger til:

– Men først skal vi lage den beste digitale gavereisen. Om du ønsker deg en el-sykkel, og nok givere har bidratt til den, skal vi kunne trigge et kjøp hos en partner til oss, og få gaven sendt direkte hjem til mottakeren.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen