FinSHIFT 13.09.2023

Langt finansekteskap blir enda lenger

Publisert Sist oppdatert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Sjefen for BankID BankAxept AS, Øyvind Brekke, t.v. og Lars Erik Tellman, sjef for Nets både i Norge og Norden

Hva er saken? 

En av finansnorges aller eldste avtaler feiret perlebryllup med å forlenge alliansen med åtte nye år.

Helt siden 1993, da den første betalingen ble gjennomført, har den norske BankAxept-løsningen hatt den samme infrastrukturleverandøren. Det begynte med Bankenes BetalingsSentral, BBS, som i 2010 ble til Nets etter å ha slått seg sammen med danske Pengeinstitutternes BetalingsSystemer. I 2021 ble så den delen av Nets som har holdt på med BankAxept, en del av det italienske Nexi-konsernet.

Derfor tok sjefen for BankID BankAxept AS, Øyvind Brekke, og Lars Erik Tellman, sjef for Nets både i Norge og Norden turen til konsernets hovedkvarter i Milano for å signere avtalen i nærvær av blant konsernsjefen Paolo Bertoluzzo.

Hvorfor er dette interessant? 

For Tellman i Nets er det naturlig nok viktig å holde på en av de aller viktigste kundene i Norden.

Etter å ha blitt en del av Nexi-konsernet betjener Nets kunder i 25 land. Da finnes det store fordeler med å være sterkt til stede i det han beskriver som den mest digitaliserte regionen i verden når det kommer til betalinger.

– Det er viktig å ha både størrelse og skala slik at man kan drive betalinger effektivt og ha tilstrekkelige ressurser til å investere i innovasjon. Samtidig opplever vi at en sterk lokal tilstedeværelse og forståelse av markedet er viktig for våre kunder, sier Tellman i et intervju med FinansWatch.

Hva er konsekvensen? 

«If it ain't broke, don't fix it» ser ut til å være prinsippet her. Og 30 år i drift, med en god del innovasjon underveis, er et godt utgangspunkt.

«BankAxept-systemet er en viktig infrastruktur i Norge, så vi er ekstremt opptatt av sikker og stabil drift, samt lokal forankring. Vi skal være best på norske forhold og behov, og da er det avgjørende med en partner som kjenner markedet vårt godt», sier BankAxept-sjefen Øyvind Brekke i en pressemelding, som forklaring på hvorfor man har videreført avtalen.

Iblant trenger ikke konklusjoner å være mer avanserte enn som så.

Relaterte saker:

→ Nets og BankID BankAxept forlenger strategisk partnerskap (Finanswatch)