FINTECH

Kron merker allerede Storebrand-effekten

– At vi klarer å vise resultater allerede nå, er jeg veldig fornøyd med, sier Kron-sjef Emma Tryti etter et drøyt halvår med Storebrand som eier. I sommer passerte utfordreren innen fondsparing ti milliarder kroner under forvaltning.

Kron-sjefen Emma Tryti har fått mange nye kunder i løpet av 2023.
Publisert Sist oppdatert

Det betyr at Kron har økt forvaltet kapital med tre milliarder kroner, siden Storebrand offisielt ble eneeier av selskapet den 3. januar i år. Ved årsskiftet var verdien på Kron-kundenes sparekapital cirka 7,2 milliarder kroner.

Den veksten henger tett sammen med det faktum at kundetilstrømningen virkelig har tatt fart i 2023. Hittil i år har Kron fått mer enn 13.000 nye investorer, det vil si kunder som faktisk har begynt å investere penger.

700 nye kunder i uken

Det kan sammenlignes med fjoråret, da investeringsappen totalt fikk 10.617 kunder. Per i dag har Kron litt over 55.000 kunder som fonds- eller pensjonssparer.

– Vi har hatt en veksttakt på cirka 700 kunder i uken de siste tre månedene. Det er mer enn en dobling siden den månedlige veksttakten i fjor, sier Emma Tryti til Shifter da vi møter henne for å snakke om fintech-selskapets første halvår som en liten brikke i det store Storebrand-konsernet.

– Hva beror det på?

– Det er et resultat av god markedskommunikasjon og tilgang til Storebrands kundebase. Mange av kundene som har kommet inn i det siste er eksisterende Storebrand-kunder, sier Tryti.

– Er det hemmeligheten bak kundeveksten?

– Ja, det er en viktig faktor. Omtrent en tredjedel av våre nye kunder kommer fra Storebrand, en tredjedel er kunder som funnet frem til oss på egen hånd og en tredjedel kommer via anbefalinger fra venner og kjente, sier Tryti og legger til:

– Den siste gruppen har økt med 50 prosent siden i fjor. Det varmer Kronhjertet mitt. Det er en av de beste tillitserklæringene vi kan få.

God hjelp av nye eiere

Kron-sjefen mener at det også finnes en merkbar Storebrand-effekt på dette området. Mange Storebrand-ansatte er gode ambassadører og har vært flinke til å anbefale Kron.

– Har det vært lett eller vanskelig å komme inn i det store konsernet?

– Det går veldig bra. Alle som har vært gjennom et oppkjøp eller en sammenslåing vet at det er mye som skal håndteres når to kulturer skal finne sammen. Vi har kommet så langt at vi nå snart flytter sammen på Lysaker. Det gleder vi oss til.

Emma Tryti ser frem imot å flytte kontoret fra Frogner til Lysaker og sitte tettere på folket i Storebrand.

Samtidig synes Tryti at det det har vært helt i orden å sitte hver for seg mens partene har funnet ut hvordan man rigger seg for å nå de felles mål som skal realiseres.

– Jeg tror det er viktig å tenke «smart fart» foran høyest mulig fart i en slik prosess.

Avsluttet med stort underskudd

Nå i sommer kom også fasit på Krons siste år som selvstendig selskap. Resultat før skatt endte med et underskudd på 75 millioner, en økning på 21,7 millioner kroner fra året før da underskuddet landet på 53,7 millioner kroner.

Samtidig økte inntektene med 70 prosent fra fem millioner kroner i 2021 til 8,5 millioner.

Tryti peker på tre årsaker til at underskuddet likevel økte: et nytt porteføljeforvaltningssystem samt investeringer i organisasjon og vekst.

Regner ikke med reaksjoner på tap

– Dere har hatt to år på rad med kostnader som er omtrent ti ganger større enn inntektene. Hvor lenge kan det fortsette før Storebrand blir bekymret?

– Storebrand kjøpte Kron som en vekstcase. Vårt fokus ligger fortsatt på å vise til vekst, men selvfølgelig ønsker vi også å kunne vise til best mulig forhold mellom inntekter og kostnader, sier Tryti og fortsetter:

– Alle mente helt fra begynnelsen at Kron og Storebrand var en skikkelig god match. Vi kombinerer enkelheten, engasjementet og innovasjonskraften til Kron med tilliten, kjennskapen, kompetansen og ikke minst produktbredden til Storebrand.

– At vi klarer å vise resultater allerede nå, er jeg veldig fornøyd med. Vi er fortsatt to selskaper som skal finne sammen. Det er gøy å se veksten i antall nye kunder og kapital under forvaltning, sier hun.

Eget fond gikk først ned ...

I 2021 lanserte selskapet sitt første egne fond. Kron Indeks Global, som følger en global indeks fra MSCI. Det ble raskt en favoritt blant kundene. Blant de rundt 20 prosent av kundene som velger å plukke fond selv, er Kron-fondet det mest populære. Ved utgangen av 2022 hadde fondet en forvaltningskapital på litt over tre milliarder kroner, eller rundt 40 prosent av den totale forvaltningskapitalen i Kron på det tidspunktet.

Dessverre ble 2022, som var det første fulle driftsåret for fondet, ikke noen knallstart. Året endte med en negativ avkasting på 11,16 prosent, viser årsrapporten til fondet. Fallet forklares med den generelle markedsnedgangen i globale aksjer, og var i tråd med sammenlignbare fond i markedet.

– Da vi så endringen i makrobildet i fjor med krigen i Ukraina, økt inflasjon og stigende renter, snudde vi raskt om på måten vi engasjerer kunder på, og hva vi snakker om. Vi prøvde å berolige kundene og fremheve viktigheten av å sitte stille i båten og tenke langsiktig. Jeg liker å tro at dette vært en bidragsyter til veksten vi har opplevd så langt i år.

... og så opp

For dem som fulgte rådet om å ta det med ro, har fondet hatt et betydelig bedre 2023. Fondet er tungt inne i selskaper som Tesla, Visa og, ikke minst tech-gigantene Microsoft, Alphabet og Nvidia. som takket være AI-boomen har hatt en nærmest usannsynlig kursutvikling i år. Dermed kan også Kron Indeks Global vise til en oppgang på 26,1 prosent hittil i år.

Interessen for indeksfondet gjør at Kron til høsten kommer med sitt neste egne fond Kron Rente.

Ser økt investeringvilje

Til tross for at makrotallene viser at den generelle investeringsviljen blant nordmenn har begynt å stoppe opp, ser ikke Emma Tryti den samme utviklingen blant egne kunder. Hun forteller at det er blitt opprettet over 15.000 nye spareavtaler hos Kron hittil i år, opp fra 9000 i 2022.

– Det er faktisk slik at gjennomsnittlig investering per kunde i Kron har økt med seks prosent i år. Jeg måtte faktisk dobbeltsjekke tallene. Innenfor det vi driver med, som er investeringer i fond, er det normalt sett slik at den gjennomsnittlige investeringen går ned når man ligger på det vekstnivået vi har hatt i år, sier Tryti.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen