FinSHIFT 02.03.2022

Klarnas vanskelige balansegang mellom tap og vekst

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski lar ikke uroe over store tap.

Hva er saken?

Den svenske fintech-giganten la mandag frem resultatet for 2021. Inntektene økte med 38 prosent og endte på 13,75 milliarder svenske kroner.

Likevel endte resultat før skatt på drøyt minus 6,5 milliarder kroner. Av dette stod kredittap og tapsavsetninger for 4,7 milliarder kroner. Det var en økning på 84 prosent fra tapene på 2,5 milliarder kroner i 2020.

Den andre delen av tapene finner man i rapportens sekkepost «allminnelige adminstrasjonskostnader». Det punktet har nemlig økt fra 8,7 milliarder i 2020 til 15 milliarder i 2021. Der gjemmer seg blant annet den shoppingrunden av bedrifter som Klarna var ute på i fjor. Cirka 3,5 milliarder ble bokført. Da er ikke kjøpet av Pricerunner medregnet, fordi den avtalen enda ikke er godkjent. Det betyr ni nye milliarder å legge til kostnadssiden i årets resultat. Men også ting som Superbowl-reklame og naturligvis USA-satsing og andre nye markeder.

Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski mener likevel tallene er oppløftende.

– Jeg synes vårt resultat er supersterkt. Tapene er lavere enn noensinne. I forhold til vårt totale salgsvolum er de på under 1 prosent og fortsetter å synke, sier han i en et intervju med den svenske avisen Dagens Industri.

Det totale salgsvolumet som gikk gjennom Klarna i 2021 var på cirka 80 milliarder dollar, cirka 711 milliarder kroner.

Hvorfor er dette interessant?

Siemiatkowski holder fast ved at tapene er en konsekvens av den raske veksten i nye markeder. Selskapet er nå oppe i 147 millioner kunder i 45 land, ti nye land kom til i 2021. Antallet butikker som samarbeider med Klarna er nå oppe i 400.000.

«Hvis du går inn i et land der 100 prosent av kundene er helt nye, så vil risikonivå og tap være høyere. Det vet alle i bankindustrien. Vi prøver alltid å gjøre den perioden som kort som mulig», sier han i Dagens Industri.

Han mener også det blir feil å peke ut Klarna som den store skurken når det gjelder folks forbruksgjeld, Han hevder at for de som får betalingsproblemer, utgjør BNPL-kreditter cirka to prosent av det totale gjeldsbeløpet.

Da Klarna begynte å snakke om bærekraftige betalinger i fjor høst, og byttet gebyr og administrasjonsavgifter mot en fast rente på delbetalinger og fjerne det som ble kalt «evig kreditt» var det et første skritt mot å minske avhengigheten av renteinntekter.

I det korte perspektivet har det betydd lavere inntekter for selskapet. Ifølge Klarna-sjefen kostet den endringen 50 millioner dollar i fjerde kvartal.

Likevel er selskapet på vei mot en situasjon der renteinntektene spiller stadig mindre rolle. Av det totale inntektene på 13,75 milliarder kroner i 2021, sto provisjonsinntektene for 10,5 milliarder og netto renteinntekter for 3,2 milliarder.

Hva er konsekvensen?

Det er utvilsomt en interessant balansegang Klarna og Siemiatkowski holder på med.

På den ene siden finnes den grå hverdagen der en altfor rask ekspansjon med tilhørende kredittap på et eller annet tidspunkt risikerer å kollidere med reguleringer og kapitalkrav som en tilsynsmyndighet forventer at en bank etterlever. Tapene i forhold til omsetningen i 2021 var på 34 prosent.

Siemiatkowski mener imidlertid at Klarna kan endre på balanse og kredittportefølje mye raskere enn en vanlig storbank. Med lavere ekspansjonstakt og skjerpede kredittkrav, kan tallene raskt blir penere, mener han.

På den andre siden finnes visjonen om å nå 500 millioner forbrukere på global basis. Da må selskapet fortsette å løpe så raskt det bare går. Klarer Klarna det, vil muligheten øke drastisk for at selskapet kan bli en av de store globale spillerne som Siemiatkowski snakker om i Dagens Industri, men som produktsjefen David Fock også har vært inne på i Shifter.

«Om noen år vil det finnes fire-fem store banker for forbrukere som er teknologiorienterte og tilbyr globale tjenester. De vil være bedre enn din lokale bank. For å nå dit må vi fortsette å være ekspansive, men jeg føler at våre investorer har kjøpt den visjonen», sier Siemiatkowski til den svenske næringslivsavisen.

Les mer:

→ (+) Klarna-sjefen avfeier kredittapene: «Superførnøyde» (Dagens Industri)
→ (+) Siemiatkowski ikke urolig for verdivurderingsras (Dagens Industri)
→ (+) Mer holdbare kreditter - men helt uholdbare tap for Klarna (Breakit)
Klarna helårsresultat 2021
Klarna shopper for å ta kontroll på shoppingen