FinSHIFT 27.10.2021

Klarna får tysk hjelp med å rigge seg for «kjøp nå, betal senere»-løsninger for bedrifter

Publisert Sist oppdatert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Hva er saken?

I begynnelsen av oktober meldte Klara at selskapet innleder et samarbeid med tyske Billie, som best kan beskrives som et «Klarna for bedrifter» Det vil si Billie har spesialisert seg på «kjøp nå, betal senere»-løsninger for handel mellom bedrifter, akkurat som Klarna har gjort det blant forbrukere.

Nå fordypes koblingen mellom selskapene. I forbindelse med att Billie henter 100 millioner dollar, cirka 835 millioner kroner, i en serie C-runde, går Klarna inn med et ukjent beløp. Hovedinvestor er London-baserte Dawn Capital, som har spesialisert seg på B2B-startups. Blant øvrige investorer finner vi navn som Tencent og Creandum.

Planen til selskapene er å sluse kunder til hverandres tjenester. Det vil si om en bedrift vil handle i en nettbutikk der Klarna er til stede, så tar Billie over, og omvendt, der Billie har det sterkeste forholdet til nettbutikken og en forbruker vil handle, tar Klarna over transaksjonen.

Går alt etter planen blir Billies løsning tilgjengelig i Klarnas tyske nettbutikker tidlig i 2022. Nest på tur står Sverige, og der etter alle andre markeder der Klara er aktivt.

Klarnas globale produktsjef David Fock forteller Breakit at selv om Klarna har egen B2B-løsning, er samarbeidet med Billie et bedre alternativ for den svenske giganten akkurat nå.

Hvorfor er dette interessant?

«Kjøp nå, betal senere»-løsninger er for lengst etablert som et betalingsalternativ blant forbrukere på nett. Klarna har vært en av de fremste pådriverne for at det har skjedd.

Samtidig skal man vara klar øver at «kjøp nå, betal senere» fortsatt ikke er et dominerende betalingsfenomen. På global nivå sto BNPL for 2,1 prosent av alle e-handelsbetalinger i 2020, ifølge Global Payments Report fra FIS. Den andelen ventes å vokse til 4,2 prosent i 2024. Andre tall fra det britiske selskapet Butter viser at andelen i Norge er langt høyere. Hele 15 prosent i 2020. Det gjør Norge til nummer tre på listen over land der «kjøp nå, betal senere» har størst utbredelse. Sverige med 23 prosent og Tyskland med 19 ligger foran.

Med et slikt forsprang på hjemmemarkedene er det lett å se at kombinasjonen Klarna og Billie vil kunne stå sterkt da resten av verden når vi etter hvert vil se en «kjøp nå, betal senere»-vekst.

Samtidig er netthandel mellom to bedrifter langt fra like vanlig i dag. På sikt kan det derimot bli enormt. Globalt er volumet på B2B-handel 2,5 ganger større enn B2C-handel. Skulle det størrelsesforholdet oppstå også på nett finnes det enorme penger å hente.

Årsaken til at bedriftenes e-handel ligger etter ble godt oppsummert av Andreas Mjelde i den norske startupen Tillit i Shifter i mai i år.

«90 prosent av alle bedrifter som skal kjøpe noe på nett foretrekker å få en faktura med betalingsfrist. Problemet er at 90 prosent av alle steder de ønsker å handle, bare tillater betaling med kort.»

Det er det problemet Tillit ønsker å løse i konkurranse med blant annet tyske Billie og Resolve, som er en avknopping fra Klarna-konkurrenten Affirm. Og det er nettopp der Klarna-samarbeidet med Billie skal sette inn støtet.

«Vi er her for å løse problemer, og gjennom å kunne tilby denne tjenesten til våre nettbutikker sammen med Billie, gjør vi det. Dette er også noe vi understreker med vår investering i Billie», sier Klarna-sjefen Sebastian Siemiatkowski i en pressemelding.

Hva er konsekvensen?

Selvfølgelig vil ikke Klarna, som den største «kjøp nå, betal senere»-aktøren, la et gryende gigantmarked vokse seg stort uten å ta del av det.

Samtidig er det et faktum at det er en mye mer kompleks prosess å bygge en checkout-løsninger for bedrifter, med betydelig flere og helt andre kontroller av kundene og betalinger som ofte er ti ganger større enn et forbrukerkjøp. Så det er ikke ulogisk at Klarna finner seg en spesialisert samarbeidspartner.

Billie-sjefen Matthias Knecht peker, i et intervju i Techcrunch, også på at selskaper som Klarna og andre B2C-selskaper gjerne holder seg borte fra bedriftsmarkedet fordi de ser seg selv som sterke varemerker som er på vei å re-brande seg fra betalingsselskaper til shoppingopplevelser.

Avtalen mellom Klarna og Billie viser uansett at Andreas Mjelde og hans Tillit vil møte særdeles tøff konkurranse i sin satsing på å «fakturisere» e-handelen for bedrifter.

På den andre siden kan det jo virke som om det er et marked som er stort nok til at det er plass til alle i ganske lang tid fremover.

Les mer: Klarna investerer i tyske Billie - som henter 835 millioner kroner
B2B-spesialisten Bille vurdert til 640 millioner dollar
(+) Samler stjernelag: Ingen grunn til at det neste «Klarna» ikke er norsk
De 20 største BNPL-landene rangert etter e-handelstørrelse og markedsandel