FinSHIFT 09.08.2023

Jakten på distribusjonskraften

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Emma Tryti, daglig leder Kron

Hva er saken? 

Kron-sjef Emma Tryti forteller at første halvår med Storebrand som eier har gått over all forventing.

Nå i sommer passerte Kron ti milliarder kroner under forvaltning, etter å ha passet på verdier for rundt 7,2 milliarder kroner da Storebrand tok over eierskapet 3. januar i år.

I samme periode har Kron fått over 13.000 nye kunder som aktivt sparer penger i appen, og har nå passert 55.000 kunder.

Tryti er naturligvis happy med utviklingen: – At vi klarer å vise resultater allerede nå, er jeg veldig fornøyd med. Vi er fortsatt to selskaper som skal finne sammen, sier hun til Shifter.

Hvorfor er dette interessant? 

FinShift har sett Emma Tryti i et flertall paneldebatter det siste året. Nesten hver gang har hun snakket om hvor viktig det er for en startup å ha distribusjonkraft når det lille selskapet skal gå videre fra å ha vist at det kan løse et problem til å virkelig nå ut til kundene.

I Trytis verden finner man den distribusjonkraften lettest gjennom å få til stand et samarbeid med stor bank eller annen finansiell aktør. Hun bruker gjerne tidligere erfaringer fra Vipps og hvor viktig det var å ha DNB i ryggen i starten. Og at Kron har alle forutsetninger å kunne dra nytte av Storebrand på en lignende måte.

– Alle mente helt fra begynnelsen at Kron og Storebrand var en skikkelig god match. Vi kombinerer enkelheten, engasjementet og innovasjonskraften til Kron med tilliten, kjennskapen, kompetansen og ikke minst produktbredden til Storebrand, sier Tryti i Shifter.

Samtidig har Tryti også vært tydelig på at nettopp samarbeidskoden mellom stor og liten, kanskje er den vanskeligste av alle å knekke.

– Alle som har vært gjennom et oppkjøp eller en sammenslåing vet at det er mye som skal håndteres når to kulturer skal finne sammen.

De nye tallene fra Kron kan jo tyde på at Tryti kan være på vei å knekke den koden og ha funnet sin ettertraktede distribusjonskraft.

Hva er konsekvensen? 

I fjor begynte luften å sige ut av den etter hvert ganske så oppumpede fintech-boblen. Verdivurderingene falt ned til et mer rimelig nivå, mange av de store fintech-selskapene så verdsettelsen falle med 80-90 prosent.

I et slikt klima var børsnotering ikke lenger en særlig attraktiv exit-mulighet, eller sannsynlig for den saks skyld. Nettavisen Sifted, som følger det europeiske fintech-markedet tett, har i nærmere ett års tid ment at fintech-bransjen har stått foran en bølge av oppkjøp.

Det skulle foregå dels gjennom en konsolidering, der ganske så likeverdige selskaper finner ut at mulighetene til overleve er større i fellesskap, dels gjennom at litt mer modne fintech-selskaper eller etablerte aktører med godt med penger bruker muligheten til å kjøpe opp spennende aktører til en rimelig pris.

I Norge har vi foreløpig sett lite til denne oppkjøpstrenden. Faktum er at Storebrands kjøp av Kron er det eneste skikkelig eksempelet på fintech-siden det siste året.

Om Kron klarer å fortsette å vise til en lignende vekst i kvartalene fremover, kan de kanskje bli et eksempel til etterfølgelse, og at vi faktisk får se noe flere oppkjøp innen norsk fintech.

Relaterte saker:

→ Kron merker allerede Storebrand-effekten
→ Storebrand kjøper Kron
→ RIP IPO: Hvordan vil en startup-exit se ut i 2023? (Sifted)
→ Januar var en rekordmåned for europeiske startup-oppkjøp (Sifted)