Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Tross at Italia teller som et av et store landene i Europa, har «støvelen» frem til i år vært en hvit flekk på enhjørningskartet. Nå har de fått to.
Begge er fintechs, begge er betalingsselskaper og begge har navn som ingen utenfor Italia vil huske forskjellen på. Møt Scalapay og Satispay.
Annonse
Annonse
BNPL-selskapet (!) Scalapay ble først ut i februar, da selskapet hentet 497 millioner dollar i en serie B-runde. bare fem måneder etter serie A-runden på 155 millioner dollar og litt over et år etter seed-runden på 48 millioner dollar.
Slike kjappe runder krever tunge navn med mye penger. Serie A-runden var ledet av Tiger Global, som gjorde sin første europeiske BNPL-investering. I februar kom mesteparten av pengene fra den andre siden kloden. Kina-giganten Tencent er derimot ikke fremmed for BNPL og har tidligere satset penger på tyske Billie, franske Alma og australske Afterpay.
Interessant nok kom løftet til enhjørningsstatus omtrent samtidig som de andre BNPL-selskapene begynte å bli rammet av slakt i verdivurderingene.
Anledningen til investorenes interesse skal angivelig være en sterk posisjon i Sør-Europa, litt dyrere gjennomsnittskjøp enn hva andre BNPL-selskaper har, en portefølje med noen riktig store kunder, og at selskapet skal være mer fokusert på å bygge checkout-løsninger for kjøpmenn og holde seg borte fra å være bank, som Klarna og Afterpay har gjort.
Annonse
Satispay på sin side er et mer tradisjonelt betalingsselskap - et italiensk Vipps som tilbyr betalinger direkte fra bankkonto både i butikk og online, peer-to-peer-betalinger og betalinger i kryptoselskapet Young Platforms app,
Men også her handler det om internasjonale tungvektere på investorsiden, og ikke ulike dem som satset på Scalapay. Serie D-runden var ledet av en ny amerikanske VC kalt Addition. Sjefen heter Lee Fixel og skapte seg et navn i Tiger Global. Blant eksisterende investorer som deltok kan nevnes; Tencent, Jack Dorseys Block og Greyhound Capital.
Annonse
Akkurat som Vipps lanserte Scalapay sin løsning i 2015. Selskapet har siden blitt Italias største mobilbetalingstjeneste med over 200.000 butikker. Kundemassen er blitt doblet og teller tre millioner brukere.
For en måned siden fikk selskapet mye oppmerksomhet da selskapet lanserte kollektbetaling i kirkene ved hjelp av mobiltelefon og QR-koder. Et grep for å fange kirkegjengere under 30, som aldri har kontanter med seg.
Annonse
Hvorfor er dette interessant?
Det viser at det er mulig å ha suksess også i trangere tider, om man er på rett plass til rett tid.
Det viser at et land med nesten 60 millioner innbyggere, som representerer et marked som er mer enn dobbelt så stort som hele Norden, har et helt annet markedspotensial for betalingsløsninger for de store internasjonale investorene, tross at landet i seg ikke er kjent for økonomisk orden.
At det å være teknologisk innovativ i et lite marked ikke nødvendigvis gir de samme pengene som det å være først på et kjempestort marked.
Scalapay er i praksis en blåkopi av australske Afterpay. Det eneste større endringen den italiensk-australske gründerduoen har gjort er å tilpasse avbetalingsperiodene i «pay in three»-løsningen til at man får månedslønn i Italia.
At Satispay kan få unicorn-status på å ha erobret færre kunder enn hva Vipps har, i et marked med mer enn ti ganger flere innbyggere, er jo nesten litt morsomt med norske øyne. (Så skulle nok Vipps også bli enhjørning, om norske banker mot all formodning skulle få for seg å selge)
Og når det gjelder mobil kollekt. Det begynte Vipps med i 2016.
Hva er konsekvensen?
Det finnes vel all anledning å tro at både Scalapay og Satispay kan få stor suksess på hjemmebane og i en del naboland.
Lagoppstillingen på investorsiden burde sørge for at begge selskapene kan klare seg gjennom en tøffere periode.
Det er derimot litt vanskeligere å se at det er to merkevarer vi vil se i Norge med det første.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»