FinSHIFT 03.11.2021

Inngår partnerskap med konkurrenten, gjør sitt største oppkjøp og krangel med myndighetene – en helt vanlig uke med Klarna

Publisert Sist oppdatert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Hva er saken?

Joda, vi vet at det ikke er mer enn en uke siden Klarna sist figurerte i disse spaltene, men hva skal en stakkars nyhetsbrevskribent gjøre da selskapet siden sist har klart å:

► innlede et strategisk partnerskap med USAs største fintech-selskap, og det eneste privateide fintech-selskapet med en høyere verdivurdering enn Klarna. 95 mot 46 milliarder dollar. Samarbeidet betyr at Stripe skal tilby Klarnas «kjøp nå, betal senere»-løsninger til sine kjøpmenn.

► gjøre sitt hittil største oppkjøp gjennom å betale 9,2 milliarder svenske kroner for prissammenligningstjenesten Pricerunner, og samtidig la en av toppsjefene uttale at «Klarna nå er et konkurransekraftig alternativ til Amazon, Google og Facebook for Klarnas retail-partnere»

► ende opp i en heftig krangel med det svenske finanstilsynet, Finansinspektionen, etter at myndighetene nesten doblet kapitaldekningskravet for banken Klarna.

Hvorfor er dette interessant?

Det viser bare enda en gang hvorfor Klarna spiller i en helt egen divisjon i den nordiske fintech-verden.

Det er ikke første gang i år Finshift har måttet gjøre en oppsummering av den svenske betalingsgigantens aktivitetsutbrudd i løpet av en eneste uke.

Selv om ikke alle oppkjøp, samarbeid eller tiltak virker helt soleklare ved første øyekast, er det likevel noe som det er verdt å følge med på. Klarna har så langt klart å ligge i forkant av mye av utviklingen på fintech-området.

Hva er konsekvensen?

Samarbeidet med Stripe gir mening med tanke på Klarnas forsøk på å bli en stor aktør i det amerikanske betalingsmarkedet. Selv om svenskene også der i høy grad er synonymt med «kjøp nå, betal senere», blir konkurransen stadig tøffere.

Det er ikke mer en snaut to måneder siden Twitter-Dorseys betalingsselskap Square la inn et bud på den australske Klarna-konkurrenten Afterpay på nesten 300 milliarder kroner. Paypal har også satset tungt på «kjøp nå, betal senere».

Men Square og Paypal er samtidig skarpe konkurrenter til Stripe. Så når Stripe melder om at tidlige resultater av samarbeidet med Klarna viser 27 prosents økning i antall salg og en økning på 41 prosent på den gjennomsnittlige ordren, er det kanskje ikke så rart at de to største fintech-gigantene har funnet sammen.

At Pricerunners produktomtaler og prissammenligninger passer inn hos Klarna, er heller ikke rart. Et selskap som det siste året har brukt store penger på å kjøpe selskaper som kan bidra til å skape en komplett shoppingmotor, trenger slik funksjonalitet. Ikke minst om de vil sammenligne seg med Amazon eller Google.

Så er spørsmålet hvilke konsekvenser ukens negative Klarna-nyhet kan få. Sett i forhold til hvilke krav som blir stilt til mer tradisjonelle banker, høres kravene fra Finansinspektionen ikke helt urimelige ut. En bank som legger frem et halvårsresultat med høyere tap på utlån enn hva rentenettoen inn er, bør kanskje ikke bli overrasket av at et tilsyn vil ha synspunkter på hvilken likvid sikkerhet den må kunne stille med.

På den annen side spørs det om Klarna skal sammenlignes med vanlige banker, eller for den saks skyld andre såkalte neobanker. Når Klarna kjøper selskaper handler det om shopping, ikke om boliglån, bedriftslån eller sparing. Det skiller dem fra i prinsippet alle andre banker.

Les mer:
Fintech-gigantene Stripe og Klarna samler kreftene på «kjøp nå, betal senere»
Klarna-sjef: «Vi er nå et konkurransekraftig alternativ til Amazon, Google og Facebook
(+) Klarna vil ikke være en bank, de vil konkurrere med Google
(+) Går rettens vei for å stoppe skyhøye kapitalkrav