Bank Og Finans

I skyggen av Instabank-problemene forbereder Lunar seg på å bli bank for norske småbedrifter

I august skal utfordrerbanken Lunar endelig kaste seg inn i kampen om de aller minste bedriftene i Norge. Målet er å gjøre det like bra som i Danmark.

Suryadeep Seal, ansvarlig for bedriftsmarked i Norge og Eilin Schjetne, Norges-sjef er i gang med de siste forberedelsene før Lunar åpner sitt tilbud til norske småbedrifter.
Publisert Sist oppdatert

Planlagt lansering er faktisk nesten eksakt to år siden Lunar lanserte bedriftskonto for SMB-markedet på hjemmebane. Det traff åpenbart en nerve hos nystartede danske småbedrifter.

I løpet av kort tid kom banken opp på et nivå der rundt 50 prosent av alle nyetablerte virksomheter i Danmark søkte om Lunar-konto. Et faktum som selskapet ikke har unnlatt å fortelle omverden.

Det påvirker også lanseringen av Lunar som småbedriftsbank i Norge.

– Vi kan jo ikke legge listen noe lavere her, sier Eilin Schjetne, Norges-sjef i Lunar, når hun skal oppsummere ambisjonene til Lunar i Norge.

Shifter møter henne og Suryadeep Seal, ansvarlig for den norske bedriftsmarkedssatsingen i de helt ferske kontorlokalene i Vika, som de faktisk leier av Neonomics.

Så nyinnflyttede er de omtrent 20 ansatte i Oslo, at det fortsatt står igjen noen uåpnede Ikea-esker på ulike steder i lokalet.

LES OGSÅ: Oppkjøpet av Instabank henger i en tynn tråd

Går i betatest-modus over sommeren

Akkurat denne dagen var det ganske så stille på kontoret, men for Seel venter en litt mer hektisk sommer. Juli skal nemlig gå i gang med å få inn de første kundene og gjennomføre betatestene, slik at den virkelige lanseringen kan skje som planlagt etter sommeren.

- Dagligbankoppgaver og betalinger skal være på plass fra start. Vi er en del av norsk bankinfrastruktur fra dag én og kan tilby norske konti og konto-til-konto-betalinger med kid, sier Suryadeep Seal.

Det siste kan kanskje høres ut som en selvfølge, men er ikke gitt om man er en utenlandsk utfordrerbank. Revolut, for eksempel, har ikke kunnet tilby norske konti til sine kunder de siste årene.

LES OGSÅ: Derfor vil Lunar kjøpe Instabank

Ekstern kassekreditt

Schjetne forteller at banken også jobber hardt med å få på plass en avtale med en ekstern tilbyder av kassekreditt og annen kredittfinansiering. Lunar er ikke klare til å tilby egen kreditt enda.

Schjetne vil ikke si noe om hvem Lunar forhandler med. Men det kan noteres at det i Danmark er svenske Qred, som er partner på kassekreditt. Qred etablerte seg i Norge tidligere i vår med en tydelig ambisjon om å bli størst på kassekreditt i det norske markedet. En norsk Lunar-avtale ville åpenbart gitt Qred et dytt i riktig retning.

Eilin Schjetne og Suryadeep Seal i Lunar er fornøyde med nytt kontor selv om ikke alt er helt på plass enda.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Går Solo først

Da Lunar går live, er det med en bankpakke kalt Solo. Dette fordi det primære målgruppen til å begynne med blir enkeltmannsforetakene. Det er nå ikke noen liten gruppe. Ifølge den siste SSB-statistikken er drøyt 420.000 av Norges omtrent 630.000 bedrifter uten ansatte. Legger man til bedrifter med opptil ni ansatte, som er det som etter hvert skal bli Lunars område, tilkommer det ytterligere cirka 140.000 bedrifter.

Til sammenligning kan nevnes det nevnes at Danmark har totalt har cirka 330.000 bedrifter. Av disse er det cirka 15.000 som i dag har Lunar som bank.

LES OGSÅ: – En skikkelig god dag for norske forbrukere

Har tro på checkout

Det Schjetne håper skal bli Lunars ess i ermet er at banken ikke bare skal tilby dagligbanktjenester, men også en checkout-løsning.

– Vi tror det vil kunne gi en virkelig verdi for småbedriftene å få både bank og checkout i en integrert løsning. Det er det ikke mange som kan tilby, sier hun.

Checkout-løsningen er en kombinasjon av eget utviklingsarbeid og oppkjøpet av det danske fintech-selskapet Paylike i fjor høst. Lunars egen checkout-løsning gjorde det mulig med direkte konto-til-konto-betalinger så lenge begge parter er Lunar-kunder. Med Paylike fikk så selskapet inn kortbetaling og ikke minst plug-ins til 14 av de største e-handelsplattformene.

Med tanke på målgruppen kan man si at Lunar tar sikte på å tilby en nordisk Stripe-løsning for de aller minste selskapene.

– Den løsningen har vært tilgjengelig i Danmark og Sverige i to måneder og vi merker at det er mange som er nysgjerrige på kombinasjonen bank og betaling samlet. Det er vi ganske så sikre på vil gjelde også i Norge, sier Schjetne.

LES OGSÅ: «Det er definitivt Visma som er den store stygge ulven for bankene i dag»

Åpne om pris

For små bedrifter med lite penger er pris en viktig faktor. Ifølge Lunar-sjefen er en viktig del av strategien å ikke by på noen overraskelser i prismodellen. Derfor er månedsprisen for bruk av konto, kort og konto-til-konto-betalinger satt til 149 kroner. Endelig pris for checkout-løsningen er ikke satt i Norge, I Danmark er den én prosent av transaksjonsbeløpet pluss én krone per transaksjonen.

– Det er lavere enn det etablerte banker tar seg betalt og konkurransedyktig sammenlignet med andre utfordrere, sier Seal.

Selv om Instabank ved et gjennomført oppkjøp ville flytte inn under Eilin Schjetnes ledelse, sitter hun ikke direkte på den prosessen. Den styres fra hovedkontoret i Danmark.

Etter hvert skal Solo-pakken kompletteres med en Growth-pakke for selskaper med ansatte. I den vil det inngå flere tjenester, som for eksempel utgiftshåndtering.

– Vi er en gründerbank for gründerbedrifter og skal bygge opp tilbudet gradvis, sier Schjetne.

Påvirkes ikke av Instabank

Den siste uken har overskriftene rundt Lunar handlet om noe helt annet enn planer på bedriftsbank. Men for Eilin Schjetne påvirker ikke turbulensen rundt Instabank-oppkjøpet hverdagen noe særlig.

Diskusjonene med Finanstilsynet blir ført fra Danmark, og lever uansett et eget liv ved siden av den daglige virksomheten.

– Lanseringen av bedriftsbanken vil finne sted uavhengig av hvordan det går med Instabank, sier Schjetne.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*