FinSHIFT 01.06.2022

I Brasil tar de betaling med et smil

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Hva er saken?

Mastercard lanserte nylig et globalt «Biometric Checkout Program» med mål om å legge til rette for neste generasjons betalingsløsninger i butikk.

Selv om Mastercard fortsatt er sterkt koblet til betalingskort, handler det ikke om at de planlegger å ta rotta på Zwipes ambisjoner om å være først med et betalingskort med fingeravtrykkleser.

Nei, her handler det om å betale med et smil eller et vink inn i kameraet.

Et av de første pilotprosjektene startet opp i forrige uke – i Brasil, i São Paolo. Kundene som besøker butikkene til et lokalt supermarked har nå muligheten til å betale ved å smile til et kamera på vei ut av butikken, uten å en gang ha med seg verken betalingskort eller mobiltelefon.

Så lenge en persons biometriske data (ansiktet) og betalingsinformasjon er registrert i appen til det brasilianske selskapet Payface, som er eksperter på ansiktgjenkjenning, skal et smil til utsjekkingssystemet være nok. Det skal klare å kjenne igjen kunden fra den lagrede informasjonen takket være en teknologi kalt "passive facial liveness detection".

Det som gjør pilotprosjektet til Payface litt spesielt, er at selskapet ble tatt opp i et av Mastercards akeleratorprogrammer så sent som i januar i år. Så her har ting gått raskt.

Hvorfor er dette interessant?

Payface er ikke det eneste selskapet som er med i Mastercards biometri-program. Blant partnerne finnes også kjente selskaper som NEC og Fujitsu og ikke fullt så kjente selskaper som Aurus, Paybyface, og PopID.

Sistnevnte driver med lignende løsninger i Nord-Amerika og lanserte nylig en løsning for biometrisk verifisering ved bruk av digitale sentralbankspenger. I dette tilfellet på Bahamas.

Prosjekter som går ut å å betale med et vink er også på gang.

Nettstedet biometricupdate.com minner om at dette ikke er noe helt nytt. Allerede for fem år var Alipay og Wechat Pay i gang med «smile-to-pay»-løsninger i Kina.

Og her hjemme er det halvannet år siden DNBs Yngvar Ugland fortalte om bankens tester med både stemmebetaling og ansiktsbetaling, og at pandemien med stor sannsynlighet ville føre til et gjennombrudd for ulike typer biometriske løsninger - alt for å unngå berøring.

Hva er konsekvensen?

Mastercard argumenterer med at 74 prosent av alle forbrukere på global basis har en positivt holdning til biometriske løsninger og at markedet for kontaktløse biometriske løsninger vil være verdt 18,6 milliarder dollar i 2026.

Underforstått er dette et sterkt voksende marked og det gjelder å være tidlig ute for å kapre en så stor bit som mulig.

At biometriske løsninger vil bli vanligere i en betalingssituasjon må vi regne med, men i en verden der mobiltelefonen fortsatt ikke er i nærheten av å ha utkonkurrert det gamle plastkortet, så vil nok fjeset ditt ta enda lenger tid.

Relaterte saker

Mastercard tester ut biometrisk betaling (Altfi)
Lanserer biometri-program med pilot i Brasil (Biometricupdate,com)
Med et smil eller et vink ble betaling nettopp personlig (Mastercard)
Fintech-trender: Derfor vil digitale penger og berøringsangst prege 2021